تفاوت چاپگرهاي ليزري و جوهرافشان



آيا تا به حال خواسته ايد يك چاپگر بخريد؟ چاپگرها از جمله مهمترين ابزارهايي هستند كه تقريباً در هر كسب و كاري و در هر محيطي مورد استفاده قرار مي گيرند. گستردگي استفاده از آنها به حدي است كه گاهي حتي در يك موسسه يا سازمان خاصي انواع چاپگرها را مي توان مشاهده كرد، مثلاً در مؤسسات انتشاراتي يا ناشران روزنامه و غيره. مهم ترين پرينترهايي كه در بازار بسيار مورد استفاده قرار مي گيرند پرينترهاي ليزري و پرينترهاي جوهرافشان هستند. هر كدام از اين دو مزايا و معايب خود را دارند و كاربردهاي خاصي دارند. مقايسه و بررسي تخصصي به شما كمك مي كند تا انتخاب بهتر و هوشمندانه تري داشته باشيد. در اين مقاله سعي شده است تفاوت چاپگرهاي جوهرافشان و ليزري را به زبان ساده توضيح دهيم.



مقايسه پرينترهاي ليزري و جوهرافشان

در واقع، تفاوت هاي زيادي بين پرينترهاي ليزري و جوهرافشان از نظر كارايي وجود دارد. اگرچه هر دو چاپگر مسئول چاپ هستند، اما عملكرد، هزينه هاي نگهداري و مزايا و معايب متفاوتي دارند.

سوال اينجاست كه چه عواملي اين دو الگو را متمايز مي كند؟ پرينترهاي جوهرافشان يا ليزري چيست؟



چاپگر جوهر افشان چيست؟

چاپگرهاي جوهرافشان دستگاه هايي هستند كه قطرات ريز جوهر را روي كاغذ مي پاشند. اين نوع چاپگرها عموماً قيمت مناسبي دارند و از نظر ظاهري جمع و جور هستند.

مي توان از آنها براي چاپ متن و تصاوير رنگي با كيفيت بالا استفاده كرد. اكثر عكاسان از چاپگرهاي جوهرافشان حرفه اي براي چاپ عكس هاي رنگي استفاده مي كنند.

اما ابتدا توجه داشته باشيد كه اين نوع چاپگرها ممكن است مقرون به صرفه باشند، اما هزينه نگهداري و خريد كارتريج آنها بالا خواهد بود.

 

پرينتر ليزري چيست؟

پرينترهاي ليزري نيز پرينتر هستند. با اين تفاوت كه روش چاپ كاملا متفاوتي نسبت به پرينترهاي جوهرافشان دارند. در واقع اين نوع چاپگر داده هاي دريافتي از كامپيوتر يا لپ تاپ را با استفاده از اسكن ليزري به كاغذ خالي و كارتريج منتقل مي كند.

كارتريج هاي پرينتر ليزري به جاي جوهر با يك ماده پودر مانند به نام تونر كار مي كنند. اين پودري است كه روي كاغذ كشيده مي شود و با استفاده از اسكن ليزري و الكتريسيته ساكن اسناد مورد نظر را روي آن چاپ مي كند.

پرينترهاي ليزري قيمت خريد بالاتري نسبت به پرينترهاي جوهرافشان مدل مشابه دارند. با اين حال، در همان نسبت، هزينه نگهداري كم و سرعت چاپ سريع است. بنابراين از نظر خريد مقرون به صرفه تر به نظر مي رسد.



از چاپگر براي چه استفاده مي كنيد؟

قبل از خريد چاپگر اولين سوالي كه بايد از خود بپرسيد اين است كه از اين چاپگر براي چه كاري استفاده خواهيد كرد؟ اكثر مردم پرينترهاي جوهرافشان را خريداري مي كنند، اما مشكل اصلي اين نوع چاپگرها خشك شدن جوهر است.

اگر براي مدت طولاني از چاپگر جوهر افشان خود استفاده نكنيد، جوهر خشك مي شود و كارتريج از كار مي افتد. اگرچه پرينترهاي ليزري گران تر هستند، اما به نظر مي رسد براي كساني كه از چاپگرهاي كوچك استفاده مي كنند، گزينه بهتري باشند.

چاپگرهاي ليزري مجهز به تونر هستند اگر براي مدت طولاني از چاپگر ليزري خود استفاده نكنيد، تونر به خوبي جوهر خشك نمي شود.

با اين حال، آنچه بيش از همه مهم است استفاده شما از چاپگر و نياز شما به آن است. اگر نياز به استفاده منظم از چاپگر يا چاپ تصاوير رنگي با وضوح بالا داريد، پرينترهاي جوهرافشان به خوبي كار مي كنند. اگر از همان چاپگر استفاده مي كنيد اما نيازي به چاپ رنگي نداريد، حتما يك چاپگر ليزري تك رنگ انتخاب كنيد.

چاپگرهاي تك رنگ پرينترهايي هستند كه فقط سياه و سفيد چاپ مي كنند. اين چاپگرها فقط به يك كارتريج مشكي نياز دارند.

چاپگرهاي سياه و سفيد در برندهاي مختلف در مدل هاي جوهرافشان و ليزري موجود مي باشند.

 

تفاوت بين چاپگرهاي جوهرافشان و ليزري

اگرچه چاپگرهاي ليزري و جوهرافشان هر دو فرآيند چاپ را انجام مي دهند. اما تفاوت هايي نيز دارند. كاربران اين تفاوت ها را مي دانند و با توجه به نياز خود يكي از اين چاپگرها را انتخاب مي كنند. تفاوت ها به شرح زير است.



فناوري چاپ در پرينترهاي ليزري و جوهرافشان

اولين تفاوتي كه در مورد اين دو چاپگر مي توان ذكر كرد، فناوري عملكرد آنهاست. چاپگرهاي جوهرافشان جوهر را از طريق يك نازل مخصوص روي كاغذ اسپري مي كنند. جوهر مايع از نازل هاي ميكروسكوپي عبور مي كند و متن يا عكس را چاپ مي كند.

اما در پرينترهاي ليزري از تونر استفاده مي شود كه نوعي پودر است. پودر تونر داراي ذرات بسيار ريز است. اين ذرات به دستگاه مي‌چسبند و سپس با استفاده از يك غلتك ذوب شده و به كاغذ مي‌چسبند.

نكته مهم: بزرگترين مشكل پرينترهاي جوهرافشان مربوط به فناوري اسپري جوهر است. برخي معتقدند جوهر روي كاغذ دير خشك مي شود و احتمال لكه دار شدن وجود دارد.

اما چاپگرهاي جوهر افشان حرفه اي مانند پرينترهاي HP و Canon مجهز به سيستم تنظيم جوهر هستند. با تشكر از اين، آنها از اين مشكل جلوگيري مي كنند.

علاوه بر اين، كيفيت توليد كاغذ مخصوص به ميزان قابل توجهي افزايش يافته و بازگشت جوهر را كاهش داده است.



چاپ دقيق با پرينترهاي ليزري و جوهرافشان

وضوح چاپ، كيفيت چاپ را نشان مي دهد. اين مقياس بر حسب امتياز در اينچ محاسبه مي شود. اين بدان معناست كه هر چه تعداد نقاط در اينچ بيشتر باشد، كيفيت چاپ بهتر است.

اكثر مردم فكر مي كنند كه چاپگرهاي جوهرافشان براي چاپ رنگي و چاپگرهاي ليزري براي چاپ سياه و سفيد بهترين وضوح چاپ را دارند.

شايد چند سال پيش اين باور درست بود، اما به لطف پيشرفت تكنولوژي، اكنون برند HP چاپگرهاي ليزري خوبي، حتي اگر ليزري باشند، با وضوح چاپ بسيار بالا توليد مي كند و حتي با پرينترهاي جوهرافشان رقابت مي كند.

حداكثر وضوح چاپ 1200 نقطه در اينچ در 1200 نقطه در اينچ است. بنابراين، هنگام خريد هر يك از چاپگرها، به شماره وضوح چاپ توجه كنيد.



سرعت چاپ در پرينترهاي ليزري و جوهرافشان

چاپگر ليزري: اين نوع چاپگر مخصوص مشاغلي است كه به چاپ روزانه با حجم بالا نياز دارند. بنابراين سرعت چاپ آنها بسيار بالاست. سرعت چاپ اين نوع چاپگر بين 15 تا 100 صفحه در دقيقه است.

چاپگرهاي جوهرافشان: پرينترهاي جوهرافشان سرعت چاپ پاييني دارند و به دليل سرعت پايين عموماً براي مصارف خانگي يا مجموعه هاي كوچك مناسب هستند. اين نوع چاپگر 16 بار در دقيقه چاپ مي كند.


چاپ ماهانه ليزري و جوهرافشان

البته پرينترها داراي قطعات داخلي هستند كه اگر بيشتر از حد معمول از آنها استفاده كنيد خراب مي شوند. شركت هاي توليد كننده چاپگر ميزان بهينه كاركرد ماهانه پرينترهاي خود را تبليغ مي كنند.

معمولا پرينترهاي ليزري يا جوهرافشان اچ پي يا كانن توانايي چاپ شش حجم زياد را دارند.

البته وجود كارتريج هاي باكيفيت و ظرفيت بالا نيز در حجم چاپ ماهانه نقش زيادي دارد. براي استفاده زياد، پرينترهاي جوهرافشان مي توانند تا 1000 صفحه در ماه چاپ كنند.

كارتريج هاي تونر معمولاً بزرگ هستند. انتظار مي رود پرينترهاي ليزري حدود 3000 صفحه در ماه را بدون تونر جديد چاپ كنند.

نكته مهم: توجه ويژه به واحد درام: علاوه بر تونر، واحد درام حجم چاپ ماهانه را نيز به خود اختصاص مي دهد. هر دو واحد تونر و درام مواد مصرفي هستند. در حالي كه در پرينترهاي جوهرافشان فقط به يك كارتريج جوهر نياز داريد، در پرينترهاي ليزري بايد يك تونر و يك واحد درام داشته باشيد.

 

مزايا و معايب پرينترهاي ليزري و رنگي

البته هر كدام از اين پرينترها مزايا و معايبي دارند. هر يك از آنها براي برخي از كاربران موثر و براي برخي ديگر بسته به كاربردشان بي اثر است. در واقع، دانستن مزايا و معايب هر يك از آنها به ما درك عميق تري از عملكرد آنها مي دهد. در زير به برخي از مزايا و معايب مهم اين دو چاپگر اشاره كرده ايم.


مزاياي چاپگرهاي جوهر افشان

چاپگرهاي جوهرافشان به گونه اي طراحي شده اند كه كوچك و سبك باشند و براي استفاده خانگي يا محيط هاي تجاري كوچك ايده آل هستند.

آنها اسناد و عكس هاي رنگي را با كيفيت بالا چاپ مي كنند.

آنها نسبت به چاپگرهاي ليزري مقرون به صرفه تر هستند.

من مي توانم روي انواع كاغذ چاپ كنم.

كيت هاي پر كردن جوهر هزينه هاي چاپ را كاهش مي دهد.

معايب پرينترهاي جوهر افشان

به طور كلي، هزينه جوهر، سرويس و نگهداري بالا است.



عملكرد آن كندتر از پرينترهاي ليزري است

گردش ماهانه پاييني دارد

رنگ را مي توان خراش داد و روي كاغذ پخش كرد.

پر كردن كارتريج بدون جوهر روي دست شما غير ممكن است.

چون جوهر مايع است، اگر به طور مرتب از چاپگر جوهر افشان استفاده نمي كنيد، جوهر داخل كارتريج به مرور زمان خشك مي شود.


مزاياي پرينترهاي ليزري

سرعت چاپ بسيار بالايي دارند.

قابليت چاپ با حجم و وضوح بالا را دارند.

چرخه كاري ماهانه بالايي دارند.

تونر ارزان تر از جوهر است.

بر خلاف جوهر، تونر خشك نمي شود و بادوام است.

هزينه هاي تعمير و نگهداري معقول است.



مشكلات پرينتر ليزري

مشكلي در چاپ عكس ها و تصاوير رنگي پيچيده وجود دارد.

در مقايسه با پرينترهاي جوهرافشان، بزرگ و سنگين است.

به نوع كاغذ حساس است و برخلاف پرينترهاي جوهرافشان، فقط با هر كاغذي قابليت چاپ را ندارند.

هزينه خريد اوليه آنها بيشتر از چاپگرهاي جوهرافشان است.


متن كامل مقاله را بخوانيد: https://avafarhang.com/

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.