آبشار لونک گیلان خود را به ماشینی با عملکرد بالا تبدیل کنید

 

جواهرده رامسر یک روستای قدیمی با جاذبههای دیدنی و تاریخی بسیاری است که این ییلاق به دلیل شگفتیهای بی حد و مرزش، یکی از بهترین مکانهای گردشگری به حساب میآید. اگر بخواهیم یکی از جاذبههای شمال که بسیار محبوب و پر طرفدار است را معرفی کنیم، بیشک به سراغ جواهرده رامسر خواهیم رفت. در این رویداد توانست تصاویری از دیواری سرخ رنگ را ثبت کند که از دریای کاسپین به سمت کوههای گلیداغ کشیده شده است. اگر از رامسر به سمت جواهرده حرکت کنید تقریبا در عرض ۵۰ دقیقه رانندگی به این مکان سرسبز و زیبا میرسید. بیشک برای مسافرت مناطق سرسبز و کوهستانی در اولویت قرار دارند، رنگ سبز نمایانگر سرزندگی و امید به رویش است و دیدن منظره ای پوشیده از چمنزارها و دشتهای سرسبز، میتواند مدتها روحمان را نوازش کند و موجب آرامش شود. در بخش قبل به معرفی جاهای دیدنی که در مسیر جاده جواهرده قرار دارند، پرداختیم و هماکنون قصد داریم جاهای دیدنی که در این روستا قرار دارند را برای شما به تصویر بکشیم. با کلیک روی این تصویر میتوانید مسیر را کامل با جزییات ببینید. در مسیر قایقسواری میتوانید درختها و فضای پارک را ببینید و لذت ببرید. روستای جواهرده با منظره ای شگفت انگیز و طبیعتی بکر و دلنشین، خاطراتی شیرین و تکرار نشدنی را در سفر برای شما رقم خواهد زد.

رفتن به کنار چشمهها و آبشارها در دل طبیعت سرسبز با آب و هوای مطلوب حس و حال خوبی را در شما ایجاد میکنند و منظره جذابی را برای گرفتن عکسهای حرفهای ب وجود میآورند. برخی از راه را باید ماشین خود را پارک کرده و پیاده طی کنید تا به این پارک زیبا و سرسبز برسید. اگر نگران فاصله ی گرگان از این قله ی دیدنی هستید، باید به شما بگوییم که با طی کردن مسیر ۱۰ کیلومتری می توانید به دامنه شمالی کوه برسید. این نگین گمشده گیلان در طی سال های اخیر مسافران و بازدیدکنندگان زیادی را از سراسر ایران به خود جذب کرده است.در آخر اگر این مقاله برای شما مفید بود می توانید با دوستان خود به اشتراک بگذارید و نظرات خود را نسبت به مقاله برای ما بنویسید. داستان قلعه کنگلو مثل همان فیلمهایی است که قهرمان آن علیرغم همه سختیها تا آخر دوام میآورد؛ اما پایانی غمانگیز دارد. در آخر هم بازاری برای ارائه هنرهای مردم روستا برپا میشد تا هنرهای نهفته خود را به نمایش بگذارند. البته اگر شما هم در سفرتان به جای بکری برخوردید، حتما در کامنتها با من در میان بگذارید تا آن را هم به لیست اضافه کنم. برای رسیدن به جواهر دشت یکی از جالب و باحالترین خطوط تاکسیرانی البته غیر رسمی وجود دارد.

کلمه گبر در گذشته همان مردم غیر مسلمان بودند که بعدها به کافران تغییر نام داد. کلمه دهار یعنی «شکاف کوه»، جاو به زبان پهلوی یعنی «جو» و جاوا هم به زبان اوستایی «گندم» معنا میشود. در گذشته مردم جواهرده رامسر در مسجدی به نام آدینه مراسمی را برگزار میکردند که طی این جشن مذهبی، دامداران و کشاورزان و دیگر افراد برای نذر سلامتی و برکت دام و محصولاتشان در هفدهم مرداد و در روز اول ماه اسد، شیر دامهای خود را با گل مخلوط کرده و به دیوارهای مسجد آدینه میزنند و همراه با گل کاری صلوات هم میفرستند. این جشن بسیار شبیه به مراسم شب یلداست که اهالی روستای جواهرده رامسر با خوردن خوراکیهای متنوع (۱۳ نوع خوراکی خاص) و خواندن شعر و سرود این شب سرد و بلند را سپری میکردند. این بنا پیشرفت ریاضیات و علوم دیگر در مسلمانان آن سالها را به خوبی نشان میدهد. درختان انبوه و سر به فلک کشیده موجود در سراسر این جاده حس نشاط و طراوت را در دل شما زنده میکند و تنفس در یک هوای پاک و تمیز را به شما هدیه میدهد. در کاوشهای انجامشده در کهنه ماسوله، آثاری از دوره سلجوقیان پیدا شده که اهمیت تاریخی این شهر را نشان میدهد. امکانات فیلبند محدود است و ممکن است برای تهیه سادهترین وسایل و مواد خوراکی، قیمتهای بالا بپردازید؛ پس به مقدار مناسب آب و غذا و وسایل مورد نیاز خود را همراه ببرید. جالب است بدانید مردم این روستا سنت گل کاری مسجد را در این مسجد ادا می کردند و دیوارهای آن را با گل تهیه شده می پوشاندند و این رسم سنتی را با نام دزگا مزگتی می شناختند. یکی دیگر از روایتهای موجود که از اهالی این منطقه به گوش میرسد را میتوان وجود گنج و جواهر بسیار زیاد در اعماق خاکهای این روستا دانست که بیشتر به حقیقت نزدیک است.

استان گیلان از استانهای بسیار زیبا و سرسبز کشور می باشد که دارای جاذبه های گردشگری بی نظیری است اگر قصد سفر به این استان دارید بد نیست در ادامه همراه با نیک صالحی شوید تا درباره آبشار لونک گیلان بیشتر بدانید. ازجمله جاذبههای گردشگری این روستا، آبشارهای بسیار زیبا آن است . جواهرده شما را با قاب عکسی زیبا و خاطرهانگیز روبهرو میکند که علاوه بر تمام جاذبههای گردشگری، رستورانهای محلی و اقامتگاههای زیبا، لحظات خوش و بیدغدغهای را برایتان رقم میزند. اقامتگاههای بسیاری در جواهرده رامسر وجود دارند که میتوانید هتل و یا ویلایی را رزرو کنید و برای مدتی آنجا بمانید. استاد گرانقدر مرحوم ابوالحسن صبا در سفری که در زمانهای قدیم به این منطقه داشتهاند، قطعهای به نام زرد ملیجه را با الهام از این گنجشک زرد، با تکنوازی ویولن ضبط کردهاند. آبشارها و چشمههای زیادی در جواهرده خواهید دید که زیبایی این منطقه را چند برابر کردهاند. از دیگر جاذبههای دیدنی جواهرده آبشارها هستند که گردشگران برای گرفتن عکس و استراحت، مدتی را در کنار آن توقف کرده و خوش میگذرانند. این مسجد با قدمتی ۷۰۰ ساله یکی از جاذبههای اصلی روستای جواهرده به شمار میرود. برای ورودی این روستا و بازدید از جاذبههای آن باید هزینهای را پرداخت کنید که نسبت به زمانها و فصلهای سفر این هزینه متغیر است. کشتی گیله مردی مثل هر کشتی دیگر باید با ضرباتی فنی حریف را به زمین بزنند و وقتی که بازی به اتمام رسید برنده دست بازنده را گرفته و به آغوش میگیرد و بعد به مرکز زمین رفته و جایزه دریافت میکند. در این جشن قدیمی وقتی گل کاری مسجد به اتمام میرسید جوانان به کشتی گرفتن میپرداختند و با زدن دهل و موسیقی شادی میکردند.

معمولا پس از اتمام مسابقه بازارهای محلی نیز پرپا شده و روستاییان محصولات و صنایع دستی خود را برای فروش عرضه می کنند. اگر شما هم اهل امتحانکردن غذاهای محلی هستید، گیلان خوشمزهترین غذاها را دارد. در حالت کلی، بهترین فصل برای سفر به این روستا از نظر آبوهوا و زیبایی، فصل بهار و تابستان است، اما در اوایل پاییز هم میتوانید به این مکان سفر کنید. ارتفاع دشت دریاسر از سطح دریا حدود ۲۰۰۰ متر است به این خاطر در زمستان بسیار سرد است (بدلیل کوهستانی بودن منطقه)، در بهار بسیار خوش آب و هوا است، در تابستان روزها بسیار گرم و شب ها سرد است و پاییز هم تقریبأ همیشه بارانی است. جواهرده از تهران هم حدود ۲۶۰ کیلومتری فاصله دارد که از لحاظ زمانی معادل ۵ ساعت راه خواهد بود. منطقه ییلاقی جواهرده در شهرستان رامسر استان مازندران واقع شده و در حدود ۲۷ کیلومتر با این شهرستان فاصله دارد. مسجد آدینه در گذشته، معبد و آتشکده آیین میترایی و زرتشتیان بود، اما شخصی به نام «شل شریف» در حدود ۷۰۰ سال قبل کمر همت بست و این مسجد را دقیقا مطابق با معماری و فرهنگ مردم شمال احداث کرد. در حال حاضر در حدود ۱۶۰ خانوار در این منطقه زندگی میکنند و تنها ۶ ماه نخست سال را در این ییلاق زیبا میگذرانند. کتاب سید ظهیرالدین مرعشی به نام «تاریخ گیلان و دیلمستان» که به سال ۸۸۸ هجری قمری برمیگردد، تمام اتفاقات آن زمان را شرح داده و از نام جئورده هم در آن آمده است و این میتواند سندی برای اثبات این قضیه باشد؛ به همین دلیل است که خیلی از افراد بر این باورند که کلمه جواهرده از این کلمات آمده و بعدها به این نام زیبا تغییر پیدا کرده است. اگر در فصل بهار یا تابستان به این روستا سفر کنید، قطعا مسافران و گردشگران زیادی را در مسیر خواهید دید که برای تماشای این آبشار آمدهاند، حتی برخی از این افراد سعی میکنند با عبور از یک مسیر صعبالعبور به بالای آبشار برسند تا بدین ترتیب بتوانند این روستای ییلاقی منحصر به فرد را در یک نمای بسیار جذاب و انرژیبخش مشاهده کنند.

بدین ترتیب که اهالی روستا رسم دارند که در اواسط تابستان به نیت سلامتی خانواده و افزایش برکت محصولات، از شیر دامهای خود استفاده نموده و با گل ملات درست میکنند و به دیوار مسجد میمالند و دعا میخوانند. این کودک یا نوجوان به محض تحویل سال نو با سینی محتوی کلامالله مجید، سبزه، شیرینی و یک ظرف آب قبل از دیگران وارد خانه میشود و آب را در گوشه اتاقها میریزد و به این ترتیب سالی پربار و برکت برای خانواده به ارمغان میآورد. یکی از مناطق ییلاقی ایران که دارای طبیعتی بینظیر بوده و کمتر کسی پیدا میشود که نام آن را نشنیده باشد، روستای جواهرده است. برخی قسمت های جاده ی جواهرده تونل هایی وجود دارد که از پوشش های گیاهی بکر و بینظیر پوشیده شده است و عبور از آن ها حس و حال عبور از دالان های بهشتی را به شما خواهد داد. خب ضمن شوخی با این عزیزان زحمت کش باید تاکید کنیم که هر گونه حفاظت از این سد خاکی برای خود مردم سودمند خواهد بود چرا که آمار و اخبار ناخوشایند از این گونه سد ها کم نمی باشد و شما هم اگر برحسب اتفاق به محیط بدون حصار و حفاظ این سد رسیدید در نظر داشته باشید که قرار نیست هیچ اقدامی بجز لذت بردن از منطقه ، گرفتن عکس ، صرف غذا با رعایت بهداشت محیط انجام دهید و به کل فکر آب تنی و شنا را از سر خود و اطرافیانتان بیرون کنید حتی با رعایت ایمنی شنا و جلیقه ی نجات .

یکی از بکرترین مناطق طبیعی ایران روستای جواهرده است که با طبیعتی وصفنشدنی، چشم هر بینندهای را ساعتها به خود خیره میکند؛ روستایی کوهستانی با اقیانوسی پوشیده از ابرهای زیبا، رؤیاییترین خاطرات را برای شما به ارمغان میآورد. در فصل هایی که احتمال بارندگی وجود دارد، بارانی و کاور برای کوله پشتی را فراموش نکنید. در فصل تابستان با هوای دلچسب و ملسی که جواهرده دارد، مردم برخی از شهرهای شمال به این روستا آمده و برای فرار از گرما و رطوبت به این مکان ییلاق میکنند. جواهرده بهرغم زیباییها و آبوهوای فوقالعادهای که دارد، توانسته صفت بهشت ییلاقات ایران را هم به خود اختصاص دهد. رامسر از پوشش گیاهی فوقالعادهای برخوردار است چون از جنگلهای هیرکانی که از بهترین جنگلهای ایران و خاورمیانه است تشکیل شده و باید ارزش چنین جنگلهایی را دانست و در حفظ آن کوشا بود. اگر میخواهید کنار دریاچه سد لفور کمپ بزنید، باید چند نکته را رعایت کنید. شک نداشته باشید که چشم اندازهایی که در جواهرده خواهید دید را در هیچ کجای دیگر مثالش را پیدا نخواهید کرد. در زمان حکومت رضاشاه و در اول اردیبهشت سال ۱۳۱۲ یورگن ساکسیلد به عنوان مدیرعامل شرکت دانمارکی کمپساکس قرارداد احداث راهآهن شمال ـ جنوب ایران را امضاء کرد.

Free vector hand drawn cartoon animal illustration مراسمهای مذهبی و سنتی همانند گلکاری دیوارهای مسجد آدینه که در زبان شمالی به آن «دزگا مزگتی» گفته میشود هم در این مکان انجام میپذیرد و بسیاری افراد از استان مازندران و استانهای همجوار برای شرکت در این مراسمها داوطلب میشوند. به طوری که پنج طراح این پل عبارت است از هاری هکلین از سوئد، هانس نیتر از سوئیس، یورگن ساکسیلد از دانمارک، شرکت پیزا گالی از ایتالیا و لادیسلاوس فون رابسویچ معروف به مهندس پل ورسک از اتریش، در ساخت این پل نقش داشتند. این پل دو کوه عظیم و سختگذر عباسآباد را به هم متصل میکند. جنگلی پر از هوای تازه و درختان زیبا و در هم تنیده، منظره ای که شاید هیچ کجا ندیده باشید در فاصله 100 متری از جاده رودخانه ای در حال حرکت ست که می توانید از حاشیه آن و صدای خروشان آن لذت ببرید. خوشبختانه همه طول این مسیر، آسفالت است و به راحتی می توانید از مسیر آسفالته و به وسیله خودروی شخصی خود به آن جا سفر کنید. جواهردشت ۲۰۰۰ متر بالاتر از سطح دریاست و در طول این سفرکوتاه از جلگه تا ییلاق اختلاف دما با وجود این ارتفاع بسیار محسوس است. جواهرده رامسر روستایی در ارتفاع 2000 متری از سطح دریاست که طبیعت بکر و سرسبزش هر ساله موجب جذب گردشگران زیادی می گردد.

هر چه بیشتر در این مسیر بهشتی پیش میروید، بیشتر محو زیباییهای آن خواهید شد و بهتر عظمت خداوند را درک خواهید کرد. بیشتر اوقات سال این منطقه را ابر پوشانده طوری که با راه رفتن در طبیعت این روستا حس میکنید روی ابرها راه میروید. در پس این جاده پر پیچ و خم زیبا و سر سبز، روستای جواهرده واقعشده؛ روستایی کوهستانی و زیبا که در بیشتر زمان ها در مه محو شده و بوی طبیعت آن مشام هر فردی را نوازش می دهد. هر چند خود محلیها کباب را ترجیح میدهند. روستا همان بافت قدیمی معماری سنتی را در ساخت خانهها حفظ کرده و همین موضوع باعث شده تا حس زیبای روستایی بودن در همه جا دیده شود. با توجه به ییلاقی بودن دیلمان و داشتن جاده ی فرعی مختص به خود، شما برای رفتن به این مکان بهتر است با ماشین شخصی خود و یا مینی بوس یا ون دربست سفر کنید. این جاده پرپیچ وخم در فصل های پاییز و زمستان خطر بیشتری دارد و در زمان بارش های زمستانی امکان تردد به این روستا به دلیل خطر سقوط به دره وجود ندارد؛ اما در بهار و تابستان سفر با ماشین شخصی به فیلبند میسر می شود. البته باید این نکته را به شما گردشگران و طبیعتگردان عزیز گوشزد کنیم که در فصل تابستان، ساکنان بومی با اسب و قاطر بین این روستاها تردد میکنند؛ بنابراین برای پیادهروی یا عبور با اتومبیل شخصی از این مسیرها، باید این نکته را به خاطر بسپارید. علاوه بر درختهای میوه، گیاهان و داروهای گیاهی خوبی هم در این منطقه روییش دارند که از جمله آنها میتوان به آویشن، گل گاوزبان، میشگوش، شششاخ و خرخس اشاره کرد؛ البته گلهای وحشی هم در میان آنها پیدا میشود.

اگر شما هم چنین رویای کودکانهای داشتهاید، حتماً از دریای ابر رامسر دیدن کنید. ناصر مهاجر سال ۱۳۶۳ درباره دو جزوه «حماسه سیاهکل» و دیگری «هسته انقلابی» ابراز تردید جدی کرد که حمید اشرف از چنین عناوینی برای یادماندههایش درباره سیاهکل استفاده کند. صرف یک وعده غذایی در چنین جایی برای شما دلچسب خواهد بود. طبیعت دلانگیز و درجه یک روستای جواهرده را در کمتر جایی میتوان یافت. وقت گذراندن در دل طبیعت این جنگل باصفا، بسیار لذتبخش بوده و صرف چای هیزمی هم قطعا آن را دلچسبتر خواهد کرد، اما خالصانه از شما خواهشمندیم که حتما به محض خارج شدن از این جنگل زیبا، آتش را خاموش کنید تا این سرمایه ملی برای نسلهای آینده حفظ شود، همچنین نریختن زباله در طبیعت را هم جدی بگیرید و رعایت این مسئله تنها محدود به جواهرده نمیشود؛ با طبیعت مهربان باشیم و رسم مهمان را به شیوهای درست به جا آوریم. مقبره شاه یحیی یکی از مکانهای مقدس در جواهرده رامسر است که اهالی روستا برای نذر و نیاز و برآورده شدن حاجات به این مقبره میروند. بسیاری از اهالی این روستا به منظور برآورده شدن دعاها و راز و نیازهای خود با خدا وارد این مکان میشوند. به دلیل فشار بسیار زیاد آب در عمق ۴۰ و ۵۰ متری چشمه، امکان غرق شدن وجود دارد. همچون دفتریست که تصاویر زیادی در خود نگه می دارد؟ در ضمن ازگیل این منطقه شهرت زیادی دارد. درختان میوه هم مانند آلوچه، گلابی، فندق، زرشک، سیب ترش، پرتقال، گزنه، گردو، نارنگی، ازگیل و نارنج در جنگلهای هیرکانی رامسر پیدا میکنید. خصوصا جنگلهای تالش که با درختان متنوع و سر به فلک کشیده میتواند تعریف طبیعت جنگلی را در ذهن شما تغییر دهد. دریاچه چورت در میان جنگلهای انبوه قرار دارد و از جمله زیباترین مناطق ایران برای طبیعتگردی محسوب میشود.

دریاچه چورت مازندران را در اولویت سفرهایتان قرار دهید! شما در مسیر این جاده ییلاقی و جذاب با آبشارها و چشمههای زیبا و شگفتانگیزی روبرو میشوید، که به شما اجازه نمیدهند پیش از توقف و عکاسی در کنار آنها به مسیر خود ادامه دهید. برای سفر به مازیچال بعد از کلاردشت باید از جادهی مرزنآباد عبور و سپس مسیر عباسآباد را انتخاب کنید. آنجا که بعد از طی کردن پیچ و خم های مسیر به روستای ییلاقی جواهرده می رسید با دیدن منظره ای از ابرها که همنشین با سطح روستا شده است چند لحظه مات تان خواهد برد و بر جای خود خشکتان خواهد زد. خانه هایی که در میانه شیب تند کوه ها قرار گرفته اند منظره ای زیبا در این بخش از شمال می سازند. بقاع متبرکه امامزاده ها همواره میزبان میهمانان و گردشگران زیادی در این روستا بوده است. موزه گیاهای دارویی هم جزو دیدنیهای پرطرفدار روستای کندلوس به شمار میرود چراکه طبیعت این روستا از گذشته تا به امروز محل پرورش گیاهان دارویی مختلف بوده است. اصولاً نوع حرفهائی هم که نوع گفتههای هویدا نیز مشابه کلمانی بود که گاهی به مناسبتهائی شاه بکار میبرد. اگر گذرتان به رامسر شمال افتاد حتما از این روستای ییلاقی و سرسبز دیدن کنید و لحظات فراموش نشدنی را برای خود و همراهانتان رقم بزنید.

اگر از نوشتن این مطلب لذت بردید و مطمئنا می توانید اطلاعات بیشتری در مورد اجاره ون تا شمال لطفا از صفحه ما بخواهید.

۰ ۰
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.