دیگر هرگز آتشکده بهرام یزد خود را از دست ندهید

 

این آتشکده در تاریخ ۲۲ شهریور ۱۳۷۸ هجری شمسی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید و امکان بازدید از آن برای گردشگران وجود دارد. زمانی که این آتشکده در فهرست آثار تاریخی کشور رسید، گروهی از زرتشتیان با این موضوع چندان موافق نبودند چراکه معتقد بودند با ورود گردشگران به این مجموعه باعث از بین رفتن آرامش نیایشگران شده و نیز پاکیزگی این مکان که در دین زرتشتی از جایگاه والایی برخوردار است، ازبین میرود.اما به دلیل درخواست زیاد گردشگران برای بازدید از این مکان، بخشی از آن برای بازدیدکنندگان در نظر گرفته شده است. نگاره فروهر نیز که بر بالای سردر ورودی قرار گرفته است، از جمله هنرهای معماران یزدی به حساب می آید. دین زرتشت قوانینی خاص در مواجه با آتشِ مقدس مقرر کرده است؛ به عنوان مثال دمیدن بر آتش و آلوده کردن آن مجاز نیست و حتی نگهبان آتش که او را “آذربان” نیز می نامند، موظف است در برابر آتشِ مقدس دهان و بینی خود را با نقابی مخصوص بپوشاند. همچنین، اتاق کوچکی با دیوار شیشه ای در مجاورت سالن اصلی ساختمان وجود دارد که آتش مقدس در آن نگهداری می شود. جالب است بدانید کاخ عالی قاپو به دلیل طراحی ویژه ای که دارد از جهت های مختلف تعداد طبقات ساختمان متفاوت به نظر می رسند.

شب برفی باغ فردوس تهران (عکس) درمرحله چهارم یک ایوان به سمت میدان نقش جهان جهت افزایش طول کاخ اضافه شد و در مرحلهٔ پنجم به ایوان با فضا ایجاد شده در مرحله قبل ۱۸ ستون اضافه شد بعلاوه ایجاد پلههای شاهی و ساخت و تکمیل سیستم آبرسانی بنا جهت انتقال آب به طبقات به خصوص حوض مسی ایوان. بخش اول این ایوان در قسمت جلوتر کاخ قرار دارد و بر ۱۸ ستون چوبی با پایههای چوبی و سنگی استوار شده است و حوض مرمری کوچکی در میانه آن به چشم میخورد. به طور کلی اگر دلیل این جایگاه کاخ را بخواهیم بیان کنیم، می توانیم به ترکیب تزئینات و نقوش فوق العاده بر روی دیواره ها و حتی سقف کاخ اشاره داشته باشیم. از دیگر جاذبههای نزدیک کاخ هشت بهشت میتوان به میدان نقش جهان، کاخ چهل ستون، مسجد شیخ لطف الله، کاخ عالی قاپو، دروازه قیصریه (بازار بزرگ) و مسجد امام اشاره کرد. این بنا در واقع یک چهار ضلعی بوده اما آن را به شکل هشت ضلعی در آورده اند. کتاب دارای سه موضوع اصلی است که در چهار بخش آورده شدهاند. شهر تاریخی یزد، بیشترین تعداد بادگیرهای ایران را دارد؛ بهگونهای که در گذشته بر بالای هر خانهای، یک بادگیر وجود داشته و دلیل نامگذاری یزد به «شهر بادگیرها» نیز همین موضوع بوده است. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۲۲۰۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. این آتش مقدس در اتاقی بزرگ، درون یک مجمر (آتشدان) از جنس برنز نگهداری می شود. به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، آتشکده یزد محل نگهداری آتش مقدس زرتشتی در شهر یزد و نیایشگاه زرتشتیان ساکن در این شهر است. میدان نقش جهان، یکی از میادین بزرگ دنیاست که در قلب شهر امروزی اصفهان شما را به گذشتههای دور میبرد و امکان بازدید از تعداد زیادی از بناهای تاریخی را در یک محل به شما میدهد.

اشاره به یکی از نیروهای پنجگانه وجود آدمی، یعنی فروهر و کارکرد آن و همچنین تفسیر نماد فروهر، آخرین بخش کتاب را تشکیل میدهد. نویسنده در بخش دوم، با اشاره به سرگذشت مهمترین آتشکدههای زرتشتیان، شرحی از انتقال آتش آتشکده آذرفرنبغ در دورههای گوناگون تا دوره معاصر به یزد و مهمترین اقداماتی که در جهت احیای آتش بهرام صورت گرفته،ارائه میدهد. از این رو زرتشتیان نیز ارزش بسیاری برای آتش قائل هستند و مهمترین نیایش های خود شامل خواندن “اَوِستا” و “گات ها” (دو کتاب مقدس زرتشتیان) را در آتشکده ها و برابر آتش مقدس انجام می دهند. یکی از این اماکن مقدس که به پیروان دین زرتشت تعلق دارد و از گذشته های دور تا به امروز به بخشی از هویت فرهنگی شهر یزد تبدیل گشته است، آتشکده زرتشتیان نام دارد. زمان ساخت میدان امیر چخماق مربوط به قرن نهم است، اما در دوره صفوی و زمان حکومت شاه عباس تغییرات زیادی بر روی آن انجام شد. مدرسه صدر خواجو مربوط به دوره قاجار است و در اصفهان، محله خواجوی اصفهان ـ حاشیه خیابان چهارباغ خواجو واقع شده است و هم اکنون به عنوان حوزه علمیه از آن استفاده میشود. شهردار اصفهان با تأکید بر اینکه در حوزه فرهنگی در خصوص برونسپاری اقدامات به مردم و تشکلها پاسخ مثبتی گرفتیم، تصریح کرد: بسیاری از فعالیتهای فرهنگی توسط مردم ایفا شده است. در این میدان معمولاً فعالیتهای اجتماعی و تجاری زیادی انجام میشود و میتوانید انواع فروشگاهها، رستورانها و فعالیتهای تفریحی در اطراف آن بیابید. آبزیانی که در این مکان زندگی می کنند، مشابه همنوعان خود در آب های آمازون هستند. طبقه بالایی عمارت هم یک تالار و ایوان دارد که زیبایی این بنا را بیشتر می کند. برای تهیه ی این آتش، شانزده آتش از شانزده منبع مختلف همچون آتشهای خانگی و صنعتی گردآوری میشود.

مهمترین منبع نویسنده، بخشهای گوناگون اوستا بهویژه یسنا بوده است. آتشکده زرتشتیان یزد که به آتشکده بهرام (وَهرام) نیز شهرت دارد، یکی از مهمترین نیایشگاه های زرتشتیانِ ایران است که در سال 1313 شمسی ساخته شد. داخل شدن به این مکان که بهعنوان نیایشگاه زرتشتیان در نظر گرفته میشود و همانگونه که برای انجام عبادت سلسله مراتبی وجود دارد، همواره برای نیایش کنندگان دین زرتشتی نیز با آداب و آئینی خاص همراه بوده است چراکه در دین زرتشت نیز مردان و زنان باید برای ورود به این مکان بهترتیب از کلاه و روسری سفید و همچنین لباسی به رنگ روشن استفاده کنند. در واقع آتشکده محلی برای نیایش زرتشتیان به حساب میآید. حمام خان یزد یکی از این حمامها و از مشهورترین آنهاست که معماری ساده و چشمنوازش، محیطی دلچسب برای هر بازدیدکنندهای ایجاد میکند. حمام خان یزد یکی از جاذبههای تاریخی و معماری شهر یزد در ایران است. حمام خان یزد به عنوان یکی از نمونههای معماری سنتی ایرانی با طراحی زیبا و ساختار کلاسیک خود شناخته میشود و به عنوان یک جاذبه تاریخی و گردشگری معروف است. آدرس مدرسه ضیائیه یا همان زندان اسکندر در محله تاریخی فهادان، کوچه رختشویخانه، کوچه حمام نو، مجاور بقعه دوازده امام میباشد.

مشهورترین حمام های تاریخی ایران کدامند؟ مدرس گروه شهرسازی دانشگاه پیامنور شهرکرد گفت: بعضی ضوابط شهرسازی در منطقه بافت تاریخی مسجد آقابزرگ نیازمند بازبینی است. در زمان شاه عباس دوم و شاه سلیمان درختان بیشتری در باغ بلبل کاشته شدند؛ درختانی که بعضی از آنها تا به امروز پابرجا ماندهاند. راهروها و اتاق های زیادی در طبقه دوم وجود دارد که هر یک مدام از آن ها زیبایی خاص خود را دارند. در این باغ موزه حدود 2 هزار نوع پروانه در 48 عدد قاب به صورت تاکسیدرمی قرار دارند. این آیینه ها به صورت تزئینی با قطعه های درشت و یا حتی تعداد زیادی آیینه های ریز ایجاد شده اند که به صورت معرق در کنار آیینه های قدی و خشتی قرار دارند و زیبایی چشم گیری را به رخ می کشند. جالب است بدانید که مسجد تاریخی یزد در کنار این قنات ساخته شد تا هم آب انبار مسجد پر شود و هم مردم بتوانند برای وضو گرفتن از آن استفاده کنند. آتش دادگاه تنها یک آتش خانگی است که به وسیله ی یک روحانی زرتشتی تقدیس شده است و افراد عادی زرتشتی نیز اجازه داشتند به آن خدمت کنند و هیزم آتش را فراهم آورند. آتشکده بهرام به عنوان یک مکان فرهنگی و هنری نیز برای گردشگران و علاقمندان به تاریخ و هنر جذابیت دارد. با تاسیس دانشگاه هنر در نزدیکی بازار خان این کافه عدسی شلوغتر شد و به مرور زمان فضای پذیرایی خود را گسترش داد. یک مکان خوب برای خرید و جاذبه ای دیدنی برای کسانی که میراث، هنر و معماری را تحسین می کنند. در گوشه ای از سالن نمایشگاه باید از پله ها پایین بروید تا به آب انبار وارد شوید. از دریچه بالای آب انبار، آب قنات به داخل می آمده است تا مردم به آن دسترسی داشته باشند.

چند جای پا در دیواره آب انبار و حدفاصل دریچه بالا تا کف دیده می شوند که برای ورود افراد در مواقع اضطراری بوده اند. این مجموعه زیبا که با ورودی های کوچک و بزرگ به هم وصل می شود توسط میرزا تقی خان بافقی سر سلسله خوانین یزد ساخته شده است. در این بازه زمانی با توجه به اهمیت این بنای مذهبی و فرهنگی بخشهای بسیاری اضافه شده است. یکی از جذابیتهای شهر یزد، همزیستی مسالمتآمیز ادیان مختلف در آن است؛ این مسئله را میتوان از وجود بناهای مختلف مذهبی در آن فهمید. با این شرکت دیگر نگرانی از بابت اسکان خود در سفرها نخواهید داشت. پیش از این دو نمایشگاه دیگر به بررسی امپراتوری از چین و آدریان امپراتور رمی اختصاص داشت. باید بدانید که با انتخاب آن به راحتی مراکز دیدنی بیشماری در اطراف خود دسترسی خواهید داشت. دیوارهای داخلی آتشکده با اشکالی از تصاویر زرتشت مزین شده اند و نوشته هایی از کتاب اوستا به صورت زیبا و خیلی هنرمندانه دیوارهای این بنا را مزین کرده اند که کار هنرمندان ایرانی می باشد. تمام ساختمان های اتشکده ها در هرکجا بدون هیچ زرق و برقی هستند و به صورت ساده ای طراحی شده اند که به ان ها حال و هوایی مقدس بخشیده اند. در واقع، آتش موجود در آتشکده زرتشتیان یزد، یکی از سه آتش باستانی و مقدس پیروان زرتشت از دوره ساسانیان بوده که همچنان روشن و شعلهور است.

سبک معماری این بنا از شیوه دوره هخامنشی الهام گرفته شده به ویژه از سبک معماری تخت جمشید . آتشکده آذرگشسپ: واقع در استان آذربایجان غربی، شهرستان تکاب، بخش تخت سلیمان. در واقع این محور، همان محوری است که عمارت سردر را به عمارت هشتی متصل می کند. عمر شاه عباس برای تکمیل این پل عظیم زمان خود، کفایت نکرد و الله وردی خان که از سرداران مشهور زمان شاه اسماعیل بود، تکیمل و راه اندازی این پل را بعد از مرگ شاه عباس به عهده گرفت و همین امر سبب شد تا در برخی از متون تاریخی به این پل، پل الله وردی خان نیز گفته شود. بعد از قسمت ورودی که به کاخ می رسد، مسیر شمالی-جنوبی را خواهید دید. یکی دیگر از راههای دسترسی راحت و ایمن به یزد، استفاده از مسیر ریلی و راه آهن است. اما ممکن است ندانیم کدام یک از آنها بهتر هستند و میتوان با خیالی راحت از خدمات آنها استفاده کرد. در این دیوار نقاشی فرار سپاه ازبک و به اسارت گرفتن آنها نیز روایت شده است. این مکان با نام آتشکده وَرهُرام نیز شناخته میشود و آتش مقدس ورهرام در آن قرار دارد . گفته میشود نقشهی خانهی آتش، توسط مهندسان پارسی کشیده شده و مرحوم ارباب جمشید امانت، مسئولیت و مدیریت ساخت این بنای مقدس را به عهده گرفته است. مهندسان پارسی نقشه این بنا را کشیدند و ارباب جمشید امانت، یکی از برادران امانت، سرپرستی و نظارت بر ساخت آن را بر عهده گرفت. در سال 1318 خورشیدی بود که آقای جمشید امانت، تالار و آب انباری را به یاد همسر خود در مجموعه آتشکده یزد بنا کرد.

برای این آب انبار یک ورودی در نظر گرفته شده و برای رسیدن به آن بایستی از ۵ پله پایین بروید. تنوع گونه های این بخش بیشتر از 86 گونه است. از گذشته تاکنون، مکانها گردشگری بسیاری در یزد، موجب جذب هرچه بیشتر توریستها شده است. آتشکده یزد که آن را با نامهای دیگری همچون آتشکده بهرام یزد و خانه زرتشتیان یزد نیز میشناسند یکی از همین نیایشگاههاست که در دوران پهلوی اول ساخته شده و ارزش بسیاری برای زرتشتیان دارد. و اجتماعات سیاسی نیز میباشد. در ضلعی که روبه روی آن استخر قرار گرفته نمای اصلی ساختمان میباشد. بر روی دیوارهای تالار اصلی، تصاویر منسوب به زرتشت و جملاتی از کتاب مقدس (اوستا) مشاهده می شوند. این عمارت از جمله بناهای مقدس زرتشتیان است که قدمتش به آبان سال ۱۳۱۳ ه.ق، دوره پهلوی اول، باز میگردد. بنای اولیه این میدان در دوره تیموریان احداث شد اما شاه عباس اول در دوره صفویه آن را گسترش داد. پوشیدن کفش نیز که از دیرباز در فرهنگ ایران برای ورود به مکانهای مقدس جایز نبوده، از جمله ممنوعات واردشدن به آتشکدهها به شمار میرفت و پس از اسلام نیز این آداب در ورود به مساجد رعایت میشود، همچنین پاکیزه بودن افراد نیایشکننده نیز یکی دیگر از قوانین داخل شدن به این عمارت محسوب میشود. کسی نباید به آتش مقدس نزدیک شود؛ چراکه نفس انسان آن را آلوده میکند. از دیگر قسمت های آتشکده زرتشتیان یزد می توان به تالار و آب انبار اشاره کرد. مضمون لوح غربی به خط ثلث برجسته ، اشاره به سلطنت شاه محمد خدابنده ی صفوی دارد و رقم صحیفی و سال تحریر و نصب آن 985 هجری است .

یک کتیبه دیگر نیز به خط محمد رضا امامی از معماران برجسته بر سردر مسجد جامع نقش بسته است. پیش تر گفتیم که جمشید امانت آب انباری را نیز در آتشکده زرتشتیان بنا کرد. در آبان ماه همان سال یک زرتشتی پارسی به نام «همابائی» سرمایهای را برای ساخت این آتشکده در نظر گرفت و قطعه زمینی به بزرگی ۶,۸۸۱ متر مربع را برای اینکار انتخاب کرد که از سوی چند تن از زرتشتیان ایران از جمله برادران امانت به یاد فوت پدرشان «اردشیر مهربان رستم امانت» وقف شده بود. طبق مستندات تاریخی به نظر میرسد این مکان با سرمایهی یک زرتشتی به نام همابائی در قطعه زمینی که به همت تعدادی از زرتشتیان ایران، از جمله برادران امانت با کمک بودجهی اهدایی از طرف انجمن پارسیان هند، در زمینی موقوفی به نام اردشیر مهربان رستم امانت (پدر برادران امانت)، ساخته شده است. این آتشکده با سرمایه ی یک زرتشتی پارسی به نام “هما بائی” و بودجهی اهدایی از طرف انجمن پارسیان هند، تحت نظارت و سرپرستی فردی به نام “جمشید امانت” بنا شد. در این میان سی و سه پل به عنوان یک واسطه عمل کرده و چهارباغ بالا را به چهارباغ عباسی وصل می کند. رستورانهای متعدد، سفرهخانهها و کافههای سنتی، سالنهای متعدد سمینار و ضیافت، مجموعه ورزشی با استخر، سونا، گرداب، ماساژ و سالن بدنسازی بخشی از امکانات هتل عباسی هستند. در این مراسم سنتی، مردم به منطقه روشنایی میآیند تا نور خورشید اولین لحظات تابستان را به صورت مستقیم ببینند. ساعت بازدید آرامگاه صائب تبریزی: به صورت شبانه روزی است.

۰ ۰
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.