آرتریت هیپ و ساییدگی


آرتریت یک بیماری دژنراتیو مفصلی است که به آهستگی و در مدت زمان طولانی اتفاق می افتد، مگر در موارد استثنایی. این بیماری باعث التهاب در مفاصل و ایجاد درد، تورم و تغییر شکل در آنها می شود.

اگر آرتروز در مفصل ران رخ دهد، به آن آرتروز یا ساییدگی مفصل ران می گویند. استئوآرتریت مفصل ران زمانی رخ می دهد که غضروف مفصل ران، مفصلی که استخوان ران را به استخوان لگن متصل می کند، فرسوده شود.

غضروف مفصلی ماده سخت و کشسانی است که انتهای استخوان ها را در مفاصل عادی می پوشاند. وظیفه اصلی غضروف کاهش اصطکاک و مقاومت در برابر ضربه های وارد شده به مفصل است.

بنابراین تخریب آن منجر به التهاب، اصطکاک و آسیب بین استخوان ها و در نهایت درد و خشکی مفاصل می شود.

استئوآرتریت یا پارگی در مفصل ران زمانی رخ می دهد که غضروف مفصل ران از بین می رود.

اگر تاکنون برای این امر به پزشک متخصص مراجعه نکرده اید، می توانید از بهترین جراح لگن در شیراز کمک بگیرید. دکتر. بهداد اسکندری ثانی متخصص ارتوپدی و فارغ التحصیل دانشگاه شیراز با جوایز در تمامی مقاطع می تواند به بهترین نحو ممکن شما را یاری کند. بری درمان ساییدگی لگن با دکتر منصوری تماس بگیرید. 


شرح مختصری از ساختار مفصل ران

مفصل ران یک مفصل گوی و حفره است و در جایی قرار دارد که سر گرد استخوان ران (توپ) در مفصل گرد لگن به نام استابولوم قرار می گیرد. این ساختار توپی و کاسه ای به فرد اجازه می دهد پا را به جلو، عقب و جلو حرکت دهد و همچنین انگشتان پا را به سمت داخل و خارج خم کرده و نشانه بگیرد. استابولوم و سر گرد استخوان ران با غضروف مفصلی پوشیده شده است. غضروف ماده ای بسیار لغزنده، قوی و انعطاف پذیر است که از اصطکاک بین استخوان ها جلوگیری می کند و وزن بدن را تحمل می کند.

علائم آرتریت لگن چیست؟

علامت اصلی آرتریت لگن درد است. درد اغلب در اطراف لگن، کمر، پشت و ران احساس می شود. با این حال، این درد با استراحت بهبود می یابد اما با عدم فعالیت طولانی مدت بدتر می شود. استئوآرتریت خفیف قلب فقط گاهی باعث درد می شود. اما با پیشرفت، فراوانی و شدت درد نیز افزایش می یابد. این درد با شرایط زیر تشدید می شود:

هنگام بلند شدن یا نشستن

هنگام انجام فعالیت هایی که نیاز به تحمل وزن دارند مانند ایستادن، راه رفتن و دویدن

هنگام انجام برخی حرکات مانند خم شدن برای پوشیدن کفش و سوار و پیاده شدن از اتومبیل

زمانی که در فعالیت های شدید مانند باغبانی و ورزش در فضای باز شرکت می کنید

سایر علائم آرتریت لگن

علاوه بر درد، افراد مبتلا به آرتروز لگن معمولاً یک یا چند مورد از علائم زیر را گزارش می‌کنند:

مفاصل خشک

کاهش دامنه حرکتی

کرپیتوس

از دست دادن عملکرد مفصل ران

چه چیزی باعث درد آرتریت مفصل ران می شود؟

آرتریت مفصل ران با تغییرات مختلفی در مفصل ران همراه است که می تواند باعث درد شود. تغییرات اصلی عبارتند از:

از بین رفتن غضروف باعث ساییدگی و پارگی استخوان ران و لگن (مفاصل توپی و لگن) می شود و باعث درد لگن می شود.

برای جبران غضروف آسیب دیده، توده های کوچکی به نام استئوفیت یا خار روی استخوان ایجاد می شود که باعث درد بیشتر در مفصل می شود.

استخوان زیر غضروف آسیب دیده ضایعاتی ایجاد می کند که با درد همراه است.

التهاب و ضخیم شدن پوشش نرم اطراف مفصل ران (سینوویوم) و تغییرات کمی و کیفی در مایع مفصلی (سینوویوم) باعث سینوویت و درد می شود.

تغییرات مکانیکی در مفصل ران، فشار اضافی بر روی رباط ها، تاندون ها، بورس ها (کیسه های حاوی مایع یا کیسه های اطراف مفصل) و التهاب و آسیب به این بافت ها می تواند در ایجاد درد موثر باشد.

علل لگن یا آرتریت

اکثر افرادی که به آرتروز لگن مبتلا می شوند حداقل یکی از عوامل خطر زیر را دارند.

ناهنجاری مفصل ران

در برخی افراد، هم ترازی ضعیفی بین سر استخوان ران (توپ) و استابولوم لگن (ران) وجود دارد. مشکلاتی مانند دیسپلازی مفصل ران، دررفتگی مادرزادی مفصل و شکستگی لگن (FAI) نیز باعث از بین رفتن هماهنگی بین ستون فقرات و استخوان های زیرین می شود و در نهایت باعث درد لگن می شود.

تروما یا آسیب مفصل

آسیب هایی مانند شکستن مفصل ران و پاره شدن لابروم (قطعه سخت غضروف اطراف مفصل ران) می تواند سال ها یا حتی دهه ها بعد علائم آرتروز لگن را ایجاد کند.

شرکت در فعالیت های پیشین

اگرچه فعال ماندن بهترین راه برای پیشگیری از هر نوع آرتریت، از جمله آرتریت مفصل ران است، اما شرکت در فعالیت هایی مانند هاکی در سطح قهرمانی و فوتبال و فعالیت های بدنی مانند کشاورزی، فرد را در دراز مدت در معرض خطر بیشتری قرار می دهد.

سن

اکثر افرادی که از دژنراسیون لگن یا آرتروز شکایت دارند بالای 60 سال سن دارند.

ژنتیک

کارشناسان تخمین می زنند که 60 درصد از بیماران لگن یا آرتریت تحت تأثیر ژنتیک هستند، از این نظر، ژن های مادر تأثیر بیشتری نسبت به ژن های والدین دارند.

سس

خطر آرتروز مفصل ران در زنان حدود 10 درصد بیشتر است.

چاقی

افزایش 5 امتیازی BMI (حدود 10 تا 15 کیلوگرم در اکثر افراد) با افزایش 11 درصدی خطر ابتلا به آرتروز مفصل ران همراه است.

ارزیابی آرتروز لگن

اگرچه درد علامت اصلی آرتریت مفصل ران است، اما از آنجایی که می تواند نشانه بیماری های دیگر باشد، پزشک از ابزارهای تشخیصی برای رد سایر علل احتمالی استفاده می کند. مراحل تشخیص ساییدگی یا آرتروز مفصل ران توسط بهترین جراح لگن در شیراز به شرح زیر است:

گفتگو با بیمار

علائم گزارش شده توسط بیمار برای تشخیص و درمان بسیار مهم است. پزشک از بیمار می‌خواهد علائم را توصیف کند و توضیح دهد که چگونه بر سبک زندگی او تأثیر می‌گذارد.

جسمانی امتحان

پزشک دامنه حرکت مفصل ران، وجود تورم و حساسیت، ضعف و قدرت عضلانی، دامنه حرکتی فرد و تحرک کلی را ارزیابی می کند. در طول معاینه، پزشک علائمی مانند درد لگن، محدودیت تحرک در مفصل ران، سر و صدا در مفصل هنگام حرکت، درد هنگام فشار دادن به مفصل ران و مشکلات راه رفتن را بررسی خواهد کرد.

رادیوگرافی

اشعه ایکس نشان می دهد که چه مقدار فضای بین استخوان ران و استابولوم (توپ و سوکت) وجود دارد. کمبود فضا یا ناهنجاری آن نشان دهنده از بین رفتن غضروف است. اشعه ایکس همچنین وجود خارهای کوچک یا استئوفیت ها را نشان می دهد که نتیجه تلاش استخوان برای جبران از دست دادن غضروف است.

رزونانس های مغناطیسی

تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) می‌تواند تصاویری از استخوان‌ها و بافت‌های نرم (لابروم، غضروف مفصلی و تاندون‌ها) لگن ارائه دهد.

سونوگرافی

سونوگرافی برای ارزیابی ساختارهای بافت نرم اطراف مفصل ران مانند تاندون ها، بورسا، ماهیچه ها و لابروم مفید است. همچنین می تواند برای تشخیص تغییرات در غشای ظریف اطراف مفصل (پوشش سینوویال) یا افزایش غیر طبیعی مایع مفصلی (مایع سینوویال) استفاده شود.

تست آزمایشگاهی

پزشک ممکن است آزمایش‌های آزمایشگاهی را برای تشخیص یا رد سایر مشکلات احتمالی که ممکن است باعث درد لگن شوند، مانند عفونت یا آرتریت التهابی توصیه کند.

درمان آرتریت لگن

روش های موجود می توانند درد آرتروز مفصل ران را کاهش دهند، پیشرفت بیماری را کاهش دهند. درمان معمولا در ابتدا با روش های غیر جراحی انجام می شود. در صورت عدم حصول نتیجه مطلوب، پزشک اقدام به جراحی می کند. اکثر افراد نیازی به جراحی ندارند.

درمان های غیر جراحی آرتروز مفصل ران

تحصیلات

پزشک یا کادر پزشکی اطلاعاتی را در مورد تشخیص، پیش آگهی، خطرات و مزایای گزینه های درمانی به بیمار ارائه می دهد. این اطلاعات به فرد کمک می کند تا بر اساس ترجیحات، ارزش ها و سبک زندگی شخصی خود تصمیمات آگاهانه ای در مورد چگونگی مقابله با بیماری بگیرد.

فعالیت بدنی

ورزش اغلب درد را کاهش می دهد و عملکرد مفاصل آرتروز را افزایش می دهد. همچنین یک سبک زندگی سالم را ترویج می کند و خطر ابتلا به بیماری هایی مانند بیماری قلبی یا دیابت را کاهش می دهد.

ورزش معمولا درد را کاهش می دهد و عملکرد مفصل آرتروز را افزایش می دهد

تغییر عمل

فعالیت های شغلی یا تفریحی که درد آرتروز مفصل ران را افزایش می دهند ممکن است نیاز به اصلاح داشته باشند. به عنوان مثال، ممکن است به فردی که کار یدی سنگینی دارد توصیه شود که در صورت امکان از ابزار استفاده کند یا ساعات کار را کاهش دهد.

فیزیوتراپی

خدمات فیزیوتراپی برای تقویت و کشش عضلات کف پا، کمک به راه رفتن و تعادل افراد، قرار دادن وسایل کمکی و به طور کلی بهبود کیفیت زندگی با کاهش فشار کف پا انجام می شود.

کاهش وزن

کاهش وزن به مفاصل لگن فشار وارد می کند که می تواند درد را کاهش داده و پیشرفت آرتروز را کند کند. علاوه بر این، از دست دادن وزن اضافی التهاب را در بدن شما کاهش می دهد، که می تواند به کاهش درد لگن کمک کند.

تجهیزات کمکی

برخی از وسایل کمکی ارتوپدی می توانند به حفظ تعادل یا کاهش فشار روی لگن کمک کنند. اینها شامل کفش های طبی بالشتکی برای کاهش فشار روی کلیه در هنگام راه رفتن، عصا برای ایجاد ثبات و واکر برای اطمینان از حرکت مستقل بدون خطر افتادن است.

برای دستیابی به ثبات و انعطاف پذیری و جلوگیری از خطر افتادن، دستگاه های کمکی برای آرتروز مفصل ران توصیه می شود.

استفاده از مسکن ها

درد ناشی از آرتریت لگن را می توان به طور موقت با دارو تسکین داد. داروها به دو دسته تقسیم می شوند.

مسکن های خوراکی بدون نسخه

این داروها نیازی به نسخه ندارند و شامل داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن هستند که می توانند درد و تورم را کاهش دهند. به نظر نمی رسد استامینوفن کمکی کند. در صورت وجود سابقه زخم یا سایر اختلالات دستگاه گوارش یا بیماری های قلبی عروقی، مصرف داروهای بدون نسخه باید با پزشک معالج موافقت شود.

داروهای خوراکی تجویزی

این دارو نیاز به تجویز پزشک دارد و زمانی تجویز می شود که درد به داروهای بدون نسخه پاسخ نمی دهد.

نصیحت

مسکن‌های رایج برای استئوآرتریت ساییدگی لگن استفاده نمی‌شوند. از آنجایی که مفصل ران در عمق بافت نرم قرار دارد، این داروها در درمان درد مفاصل نزدیک به سطح پوست مانند مفاصل دست موثر هستند. همچنین استفاده از داروهای بیهوشی (افیون ها) برای درمان درد آرتریت مفصل ران توصیه نمی شود.

یک تزریق

ممکن است تزریق‌های کافی برای تسکین درد وجود داشته باشد تا فرد بتواند یک برنامه فیزیوتراپی را برای توانبخشی لگن شروع کند. تزریق برای افرادی که به داروها حساس هستند گزینه بسیار خوبی است. اثربخشی تزریق برای تسکین درد از بیمار به بیمار دیگر متفاوت است، اما اغلب موثر است. نتایج تزریق‌ها موقتی است اما هفته‌ها یا ماه‌ها باقی می‌ماند. انواع تزریق عبارتند از:

تزریق استروئید

رایج ترین نوع تزریق با هدف کاهش التهاب و در نتیجه کاهش خشکی و درد مفاصل است. تعداد و دفعات تزریق استروئید باید محدود باشد. تزریق مکرر می تواند به غضروف و بافت اطراف آسیب برساند. برخی از پزشکان به دلیل این خطر ترجیح می دهند از تزریق استروئید برای استئوآرتریت اجتناب کنند.

۰ ۰
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.