12 کارت نمایش کارت کلید


12 مشخصات مهم کارت گرافیک: در رایانه های شخصی و لپ تاپ های مدرن، کارت های گرافیک جزء ضروری هستند. زیرا اکثر برنامه ها به سطحی از پردازش گرافیکی نیاز دارند. برای رایانه های شخصی بازی، کارت گرافیک کاملاً ضروری است، زیرا اکثر بازی های سه بعدی مدرن به کارت گرافیک نیاز دارند. سایر برنامه های مبتنی بر گرافیک سه بعدی مانند مدل سازی، انیمیشن و ... نیز نیاز به کارت گرافیک دارند.

12 مشخصات کارت گرافیک که هنگام خرید باید در نظر بگیرید. یک کارت گرافیک دارای مشخصات فنی زیادی است که عملکرد آن را تعیین می کند. اگر قصد خرید یک کارت گرافیک را دارید، مهم است که عوامل کلیدی مانند GPU، حافظه و توان مورد نیاز را ارزیابی کنید. در این مقاله در مورد ویژگی های مهم کارت گرافیک و مشخصاتی که هنگام خرید باید بدانید صحبت خواهیم کرد.

- پردازنده گرافیکی AMD Nvidia:

سال ارشد

سرعت ساعت اصلی

نوع حافظه

اندازه حافظه

پهنای باند حافظه

رابط مادربرد

قدرت طراحی حرارتی

ارتباطات رعد و برق

پورت های خروجی ویدئو: HDMI، DisplayPort

پشتیبانی از API: DirectX، Vulkan.

برآوردهای عملکرد: TFLOPS

تنها 2 برند سازنده GPU وجود دارد، Nvidia و AMD. سپس پردازنده‌های گرافیکی آنها توسط سازندگان شخص ثالث برای ساخت کارت‌های گرافیک استفاده می‌شود. هر دو برند انتخاب بسیار زیادی از پردازنده‌های گرافیکی را با قیمت‌ها و مجموعه‌های ویژگی‌های متفاوت ارائه می‌کنند. یک GPU اغلب به عنوان یک پردازنده گرافیکی یا یک چیپست گرافیکی شناخته می شود که هر دو به یک معنی هستند.

پردازنده‌های گرافیکی دارای فناوری‌های مشابهی هستند که تحت نام‌های کد مختلف پیاده‌سازی شده‌اند. به عنوان مثال، انویدیا از عبارت CUDA Cores استفاده می کند، در حالی که AMD آنها را Stream Processors می نامد. به طور مشابه، nvidia از عبارت SLI برای راه اندازی چند GPU خود استفاده می کند، در حالی که AMD از نام Crossfire برای راه حل چند GPU خود استفاده می کند.

برخی از محبوب ترین GPU ها عبارتند از:

12 AMD

Radeon RX 5600 XT

درایور Radeon RX 550

Radeon RX 580 GTS

Radeon RX 570

Radeon RX 6800 XT

Nvidia 12:

Geforce GTX 1050 Ti

در زیر GTX 1650 آمده است.

Geforce GTX 1660 Ti

RTX 2080

RTX 3080

RTX 3090

به طور کلی نمایندگی رسمی ایسوس، پردازنده های گرافیکی گران قیمت از نظر عملکرد  کارآمدتر هستند و قابلیت پردازش گرافیکی بیشتری را ارائه می دهند.

پردازنده جریان / CUDA Core

پردازنده‌های جریان نامی برای سخت‌افزار AMD و هسته‌های CUDA انویدیا هستند. این هسته‌ها را می‌توان چندین واحد پردازش گسسته در GPU در نظر گرفت که محاسبات و محاسبات گرافیکی را انجام می‌دهند. هسته های بیشتر برای عملکرد بیشتر

با این حال، مقایسه هسته‌ها بین تولیدکنندگان ممکن است ایده دقیقی از تفاوت در قدرت گرافیکی به شما ارائه نکند. زیرا بسیاری از متغیرها می توانند بر عملکرد GPU تأثیر بگذارند، مانند سرعت ساعت و معماری.

حتی در همان برند GPU، معماری کورکورانه می تواند عملکرد را به طور قابل توجهی تغییر دهد. مقایسه تعداد هسته‌ها روی دو کارت در یک معماری، مقایسه را آسان‌تر می‌کند.

نمونه ای از تعداد هسته های GPU

نرخ ساعت اصلی

هر یک از هسته های فوق شبیه به یک هسته در یک CPU است. زیرا با سرعت ساعت مشخصی کار می کند. این سرعت ساعت نشان دهنده تعداد محاسباتی است که هسته ها در هر ثانیه انجام می دهند و بر حسب مگاهرتز اندازه گیری می شود.

فرکانس ساعت ثابت نیست به عنوان مثال، AMD Radeon RX 5700 دارای فرکانس پایه 1465 مگاهرتز و فرکانس تقویت شده تا 1725 مگاهرتز است. فرکانس پایه حداقل سرعت پایدار هسته پردازنده را نشان می دهد و فرکانس بوست حد بالایی فرکانس است که می توان در هنگام بارهای سنگین به آن رسید.

علاوه بر این، بسیاری از پردازنده‌های گرافیکی از اورکلاک پشتیبانی می‌کنند و به برنامه‌ها اجازه می‌دهند تا پایه و فرکانس را بسیار بالاتر از حد مشخص شده فشار دهند.

لازم به ذکر است که فرکانس ساعت بالاتر گرمای بیشتری تولید می کند و به شدت به شرایط حرارتی وابسته است. بنابراین، اگر می‌خواهید GPU خود را اورکلاک کنید، مطمئن شوید که خنک‌کننده کافی وجود دارد و GPU از آستانه دمای بحرانی تجاوز نمی‌کند.

نوع حافظه: GDDR

حافظه کارت گرافیک مانند رم معمولی کار می کند. داده های گرافیکی را به طور موقت برای پردازش GPU ذخیره می کند.

رم در کارت های گرافیک VRAM نامیده می شود و این روزها احتمالاً کارت هایی را خواهید دید که از GDDR5، GDDR5x یا GDDR6 VRAM استفاده می کنند.

GDDR6 کارایی و عملکرد بهتری نسبت به GDDR5X دارد و آن را شبیه به GDDR5 می کند.

خاطرات زیاد

مانند رم معمولی، اندازه آن با گیگابایت اندازه گیری می شود. رم بیشتر همیشه بهتر است. این به این دلیل است که فضای بیشتری برای ذخیره داده های گرافیکی وجود دارد. افزایش رم بیش از یک سطح معین می تواند عملکرد را بهبود بخشد.

اندازه های رایج VRAM 4 گیگابایت، 6 گیگابایت، 8 گیگابایت است. شایان ذکر است که VRAM کارت گرافیک شما مانند RAM معمولی مادربرد قابل تغییر یا ارتقا نیست. VRAM در سخت افزار کارت گرافیک تعبیه شده است.

اکثر پردازنده های گرافیکی Nvidia و AMD میزان حافظه ای که پشتیبانی می کنند را بیان می کنند. بنابراین اکثر سازندگان از همان مقدار VRAM برای هر GPU در کارت های خود استفاده می کنند.

Lled band cof

پهنای باند حافظه را می توان به عنوان یک تحلیل عمیق تر از عملکرد VRAM روی کارت گرافیک مشاهده کرد. در واقع پهنای باند حافظه حاصلضرب سه متغیر سرعت ساعت حافظه، عرض گذرگاه حافظه و فعال سازی ساعت حافظه است.

سرعت ساعت حافظه: این متغیر که بر حسب مگاهرتز اندازه گیری می شود، نشان می دهد که VRAM شما با چه سرعتی می تواند به داده های ذخیره شده دسترسی پیدا کند. عدد بیشتر بهتر است.

عرض گذرگاه حافظه: عرض گذرگاه برابر با خطوط ذکر شده قبلی است. با هر چرخه ساعت، عرض گذرگاه بیشتر اجازه می دهد تا داده های بیشتری منتقل شود. در بیت هایی مانند 128 بیت و 256 بیت اندازه گیری می شود.

کانکتور/کانکتور مادربرد

چه در حال ساخت یک کامپیوتر از ابتدا باشید و چه کارت گرافیک رایانه موجود را ارتقا دهید، باید مطمئن شوید که کارت گرافیکی که خریداری می کنید با مادربرد شما سازگار است.

در گذشته، رابطی به نام AGP به طور گسترده مورد استفاده قرار می گرفت. اما از سال 2004 به تدریج ناپدید شد. در حال حاضر تمامی کارت های گرافیک از رابط PCI Express (PCIe) برای اتصال به مادربرد استفاده می کنند.

نسخه PCI-E

در حال حاضر PCIe 4.0 فقط از چند کارت گرافیک اول پشتیبانی می کند. بنابراین بیشتر کارت هایی که می بینید بر اساس PCIe 3.0 هستند. بسیار مهم است که بدانید PCIe با نسخه قبلی سازگار است. این بدان معناست که هر کارت گرافیک PCIe روی هر مادربرد سازگار PCIe کار می کند.

با این حال، کارت‌های PCIe 4 نمی‌توانند به ظرفیت کامل در اسلات‌های PCIe 3 برسند، در حالی که کارت‌های PCIe 3 در اسلات‌های PCIe 4 به ظرفیت کامل ذخیره‌سازی نمی‌رسند.

کانکتورهای الکتریکی

اسلات PCIe می تواند کارت داخلی را تغذیه کند، اما تنها 75 وات. کارت های گرافیک بسیار محبوب شدند و به زودی محدودیت های آنها افزایش یافت و نیاز به قدرتمندتر شدن بیشتر شد.

به همین دلیل، پردازنده‌های گرافیکی مدرن دارای کانکتورهای برق هستند که به آنها اجازه می‌دهد تا برق اضافی را مستقیماً از PSU دریافت کنند. این کانکتورها می توانند شش یا هشت پین باشند.

یک کارت گرافیک مدرن می تواند تا 2 کانکتور داشته باشد که می تواند ترکیبی از این دو باشد. بنابراین هنگام خرید یک PSU، علاوه بر توان خروجی بالا، باید به کانکتورهای برق آن نیز توجه کنید و مطمئن شوید که می تواند کارت گرافیک شما را تغذیه کند.

پورت های خروجی

کارت گرافیک اغلب دارای انواع مختلفی از کانکتورهای خروجی ویدئو هستند.

بسته به نوع مانیتوری که استفاده می کنید، احتمالاً می توانید از طریق HDMI یا DisplayPort که بیشتر برای نمایشگرها رایج است، به کارت متصل شوید.

برخی از کارت های جدیدتر از USB Type-C برای اتصال پشتیبانی می کنند، اگرچه به ندرت می توان مانیتورهایی را یافت که از آن پشتیبانی می کنند. VGA و DVI پورت های نسبتا قدیمی هستند که فقط در مانیتورهای قدیمی دیده می شوند.

HDMI

در حال حاضر رایج ترین استفاده از آن پورت HDMI است که برای مدت طولانی به خوبی کار می کند.

HDMI از صدا و تصویر هر دو در فرمت بدون شکست پشتیبانی می کند. آخرین نسخه، HDMI 2.0، دارای پهنای باند کافی برای پشتیبانی از رزولوشن تا 4K در 60 هرتز است که همچنین 1080p در 144 هرتز را ارائه می دهد.

HDMI 2.0 همچنین از رنگ های 10 بیتی و 12 بیتی پشتیبانی می کند و امکان پخش محتوای HDR (محدوده دینامیکی بالا) را فراهم می کند.

USB Type-C

جدیدترین نسخه، USB Type-C، روی پایه ساخته شده توسط USB Type-A بهبود یافته است. USB Type-C می تواند داده، صدا، تصویر را انتقال دهد و یک شارژر است.

USB Type-C را می‌توان در لپ‌تاپ‌ها، تبلت‌ها و تلفن‌های هوشمند پیدا کرد و با افزایش در دسترس بودن آن، مانیتورها شروع به پشتیبانی از USB-C می‌کنند.

DVI

DVI یک نوع خروجی نسبتا قدیمی است که پشتیبانی از HDMI و DVDPort معرفی شده است.

انواع DVI، DVI-A (آنالوگ و عمدتاً منسوخ)، DVI-D (دیجیتال) و DVI-I (سیگنال های آنالوگ و دیجیتال) وجود دارد. انواع لینک های تک و دوگانه برای DVI-D و DVI-I وجود دارد که می توانند پهنای باند بالاتر دومی را پشتیبانی کنند.

با این حال، DVI-D هنوز هم قادر است و می تواند حداکثر وضوح 1080p در 144 هرتز را پشتیبانی کند.

VGA (D-sub)

VGA قدیمی ترین روش خروجی نمایشگر است که در اینجا فهرست شده است و عمدتاً در روزهای نمایشگرهای CRT استفاده می شد. رابط های خروجی جدیدتر با صفحه های مسطح توسعه یافتند، و رزولوشن های بالاتر ظاهر شدند زیرا سیگنال های VGA آنالوگ نمی توانستند وضوح حاصل را پشتیبانی کنند.

VGA فقط می تواند تا 1080p در 60 هرتز را پشتیبانی کند. پورت VGA فقط در کارت های گرافیک قدیمی قابل مشاهده است. اکثر کارت های گرافیک و مادربردهای جدید و جدیدتر پشتیبانی از VGA را به طور کامل حذف کرده اند.

اکثر مانیتورهای جدید برندهای برتر پورت VGA را حذف کرده اند و دارای پورت HDMI یا Display یا هر دو هستند.

پشتیبانی از API – DirectX، OpenGL، Vulkan

کارت های گرافیک برای پردازش اطلاعات گرافیکی کامپیوتر شما طراحی شده اند. با این حال، برای انجام این کار، سخت افزار و نرم افزار باید قادر به برقراری ارتباط و ارسال دستورالعمل ها باشند، جایی که Graphics API وارد می شود.

یک رابط برنامه شامل مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها است که به GPU می‌گوید چگونه وظایف پیچیده گرافیکی را حل کند.

API های مختلفی وجود دارد که همگی کدگذاری متفاوتی دارند، اما هر کدام می توانند بسیاری از کارهای گرافیکی مورد نیاز در این آموزش را انجام دهند.

API ها باید به طور خاص توسط درایور کارت گرافیک پشتیبانی شوند و سخت افزار باید بتواند دستورالعمل های ارائه شده توسط API را تفسیر کند.

DirectX 12، OpenGL 4.6 و Vulkan 1.2 آخرین نسخه های محبوب ترین API ها هستند. اکثر کارت های گرافیک محبوب مبتنی بر پردازنده های گرافیکی AMD یا Nvidia از Vulkan و DirectX پشتیبانی می کنند.

لازم به ذکر است که OpenGL با Vulkan به عنوان API یکپارچه گرافیک سه بعدی جایگزین می شود.

12. GFLOPS/TFLOPS

گیگافلاپ یا ترافلاپ واحدی برای اندازه گیری عملکرد نظری یک واحد پردازش است که می تواند یک CPU یا یک GPU باشد. FLOPS مخفف عبارت Floating Point Operations Per Second است که به تعداد عملیات ممیز شناور در ثانیه اشاره دارد.

استفاده از گیگافلاپ یا ترافلاپس یکی از بهترین راه‌ها برای ارزیابی عملکرد یک پردازنده نسبت به دیگری است، اگرچه کامل نیست. تفاوت در معماری ممکن است برآوردهای دقیقی ایجاد نکند. فناوری GPU خاص فروشنده

انویدیا و AMD سال‌ها رقیب یکدیگر بوده‌اند و فراتر از قدرت گرافیکی خام ارائه‌های مربوطه خود، به توسعه فناوری‌های جدید ادامه می‌دهند تا تجربه بهتری را در هنگام استفاده از کارت‌های گرافیک خود به کاربران ارائه دهند.




۰ ۰
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.