با آلات موسیقی و کاربرد آنها آشنا شوید


آلات موسیقی (ایرانی و خارجی) بر حسب روش نواختن، شکل ظاهری و کلی قسمت اصلی ساز به چند دسته تقسیم می شوند.

مواد

سازهای بادی

سازهای کوبه ای

کاغذ و مواد الکترونیکی

آلات موسیقی زهی

سازهای زهی سازهایی هستند که در آنها صدا از ارتعاش تار یا سیم تولید می شود. به طور کلی کوبیدن یا کوبیدن آرشه روی این سیم ها صدای مورد نظر را از ساز خارج می کند. سازهای زهی به روش های مختلفی تقسیم می شوند. آکوردها به دو دسته آکوردهای پیچیده و مرکب تقسیم می شوند. سیم زخمی به مجموعه ای از سیم ها گفته می شود که در آنها با ضربه زدن انگشت یا چکش به وسیله ارتعاشی صدا ایجاد می شود. سیم های کامپوزیت خانواده ای از سیم ها هستند که از یک سیم و یک بار تقویت کننده تشکیل شده است که جزء جدایی ناپذیر ساز است.

برخی از سازهای زهی آسیب دیده

تار، سه تار، دو تار، تن، دیوان، چنگ یا عود، چنگ، ارگ، فلوت، زه، ویولن، گیتار، کمانچه، ویولا یا ویولا، ویولن سل، بالاکلوا، ماندولن.

ابزار هوا

سازهای بادی سازهایی هستند که با برخورد با جسم صدا تولید می کنند. دانلود آهنگ خارجی .  معمولا سوراخ هایی با این طبیعت ایجاد می کنند و با بستن و رها شدن این سوراخ ها صدای مورد نظر از ساز خارج می شود. سازهای بادی از اولین آلات موسیقی ساخته شده توسط بشر بودند. مردم قرون گذشته یاد گرفتند که می توانند با ضربه زدن به شاخه ها، برگ ها یا شاخ حیوانات، صدای سوت بلندی تولید کنند. آنها از این دانش برای ایجاد سازهای بادی فعلی استفاده کردند. ریشه سازهای بادی امروزی در سازهای بادی باستانی نهفته است که با توجه به ساختار و نحوه تولید صدا به دو قسمت چوبی و برنجی تقسیم می شوند. البته کلمه "چوب" یا "برنج" به این معنی نیست که ساز از چه نوع ساز ساخته شده است، بلکه این طبقه بندی بستگی به نحوه و مکان ایجاد صدا در دهان دارد. به عنوان مثال، فلوت با وجود اینکه بدنه آن فلزی باشد، ساز بادی محسوب می شود. به عبارتی کتاب فلوت که در گذشته بسیار پرطرفدار بود و از چوب ساخته می شد، امروزه در آموزش موسیقی به کودکان شهرت دارد و جزو سازهای بادی پلاستیکی است.

1- ساز چوبی

الف) سازهای بادی بی نی یا بی نی: تولید صدا در این سازها از طریق تماس هوا با تیغه بادی بدن آنها صورت می گیرد. این سازها معمولاً لوله‌ها یا لوله‌هایی هستند که ستونی از هوا در آن‌ها ارتعاش می‌کند زیرا نوازنده از طریق یک دهانه (مانند نی) یا یک تیغه هوا مانند فلوت می‌زند.

ب) سازهای نی یا چوب نی: تولید صدا در این سازها با دمیدن هوا و حرکت و ارتعاش قسمت کوچکی از نی یا پلاستیک (نی - نی) انجام می شود. مانند کلارینت که در آن نت های مختلف نواخته می شود و با باز و بسته شدن کلیدها یا سوراخ های هوا (برای طولانی و کوتاه شدن طول لوله تشدید کننده) گام نت تغییر می کند.

2- سازهای برنجی

سازهای بادی برنجی قبلاً از برنج ساخته می شدند، اما اکنون از برنج ساخته می شوند. در این نوع ساز، تولید صدا با حرکت سریع لب های نوازنده در داخل دهان حاصل می شود. در این خانواده سازها، ساز به گونه ای طراحی شده است که صدا را ملایم کرده و لحن ساز را تغییر می دهد. سوردین در این سازها کاندوم چوبی یا پلاستیکی است که در انتهای دهانه ساز قرار می گیرد.

برخی از سازهای بادی چوبی

ضبط، فلوت، ابوا، کلارینت، ترومپت

سازهای کوبه ای

سازهای کوبه ای سازهایی هستند که با ضربه، ارتعاش، مالش، خراشیدن یا سایر اعمالی که باعث ارتعاش می شوند، صدا تولید می کنند. وظیفه اصلی سازهای کوبه ای معمولاً نواختن ضرب آهنگ (ریتم) اشعار است، اما توانایی نواختن ملودی را نیز دارد. این سازها احتمالاً قدیمی ترین نوع ساز بعد از صدای انسان هستند. سازهای کوبه ای را به طور کلی می توان به دو دسته تقسیم کرد: سازهای کوبه ای با لحن خاص مانند زنگ و سازهای کوبه ای با صدای نامشخص مانند طبل.

برخی از سازهای کوبه ای

زنگ، تنبک، تنبور و دایره، تمپو، کوزه (ساز موسیقی)، کاخان

کیبورد و تجهیزات الکترونیکی

ساز کیبورد نوعی ساز موسیقی است که با کیبورد نواخته می شود. معروف ترین ساز موسیقی پیانو است. امروزه تعداد این گونه وسایل الکترونیکی نیز در بازار افزایش یافته است. برای دانلود آهنگ شاد و غمگین کلیک کنید.


برخی از کیبوردها و سازهای الکترونیکی

پیانو، ارگ، آکاردئون

۰ ۰
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.