چرا دچار واریس می شویم؟


واریکوسل یک سیاهرگ بزرگ شده در داخل و اطراف بیضه است که می تواند باعث درد و سنگینی در ناحیه شود. وریدهای کیسه بیضه سالم دارای دریچه های یک طرفه هستند که به بازگشت خون از بیضه ها به قلب کمک می کنند. در بیماران مبتلا به واریکوسل، این دریچه ها به درستی عمل نمی کنند. این نقص منجر به تجمع خون و در نهایت گشاد شدن رگ های خونی در ناحیه می شود.

واریکوسل می تواند بیضه ها را کوچک (آتروفی) کند و خطر ناباروری را افزایش دهد. برخی از متخصصان بر این باورند که تجمع خون در بیضه ها می تواند با افزایش دما، کاهش تعداد اسپرم ها و آسیب رساندن به اسپرم های باقی مانده باعث ناباروری در مردان مبتلا به واریکوسل شود.

بسته به اندازه، واریکوسل به یکی از سه گروه طبقه بندی می شود:

نکته اصلی: دیدن آن آسان و جستجو آسان است.

روش: با یک لمس ساده و بدون نیاز به فشار قابل تشخیص است.

کوچک: رگه هایی که تحت فشار قابل مشاهده هستند. فشار وارده از ناحیه شکم باعث تسریع تجمع و در نتیجه بزرگتر شدن واریکوسل می شود.

واریکوسل بیضه چپ 80 تا 90 درصد بیشتر از واریکوسل بیضه راست است. دلیل این امر ممکن است به دلایل تشریحی مرتبط باشد.

برخی از این موارد عبارتند از:

✔️ زاویه ورید که خون را از بیضه چپ به سیاهرگ کلیوی تخلیه می کند.

✔️عدم وجود دریچه ضد رفلاکس در محل اتصال وریدهای بیضه و وریدهای کلیوی

✔️ افزایش فشار روی عروق کلیوی به دلیل قرار گرفتن بین شریان بزرگ مزانتریک و آئورت.

همچنین باید توجه داشت که معمولا واریکوسل فعال در بیضه چپ با واریکوسل ضعیف در بیضه راست همراه است. در 40-35 درصد مردان، واریکوسل قابل مشاهده در بیضه چپ (هر دو بیضه) وجود دارد که در معاینات بعدی ظاهر می شود.

مطالعه ای در سال 2004 نشان داد که 80 درصد از مردان مبتلا به واریکوسل شدید بیضه چپ، واریکوسل در هر دو بیضه داشتند که با بررسی های بعدی و رادیوگرافی غیرتهاجمی مشخص شد.

چه کسانی مبتلا به واریکوسل هستند؟ برای درمان واریکوسل نیاز است هرچه سریع تر به فوق تخصص اورولوژی مراجعه نمایید.


واریکوسل می تواند هر فردی را که بیضه دارد (در هر سنی) مبتلا کند. ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی معتقدند که بیشتر واریکوسل ها مادرزادی هستند. افراد معمولاً در دوران نوجوانی متوجه واریکوسل می شوند.

متخصصان بر این باورند که این مشکل ممکن است مربوط به دوران بلوغ باشد، زمانی که جریان خون به اندام تناسلی شما افزایش می یابد.در برخی موارد واریکوسل می تواند از رشد مناسب بیضه ها جلوگیری کند.

علت واریکوسل چیست؟

متخصصان نمی دانند چه چیزی باعث واریکوسل می شود. برخی فکر می کنند که یک "سوئیچ" (دریچه) در داخل رگهای موجود در رگها ممکن است باعث ایجاد آنها شود. scrotum شافت طبیعی است که اسپرم شما را نگه می دارد.

این سیاهرگ‌ها خون را از بیضه‌ها به بدن برمی‌گردانند. این دریچه به عنوان نوعی کلید "روشن/خاموش" عمل می کند و دارای دو ساختار فلپ مانند است که بازگشت خون به قلب شما را تضمین می کند. اگر یک دریچه به درستی کار نکند، خون می تواند در رگ های بیضه شما جمع شود. با گذشت زمان، رگ ها متورم می شوند.

علائم واریسوسل چیست؟

علائم واریکوسل ممکن است شامل موارد زیر باشد:

درد:

درد بیضه (به ویژه در حین ورزش، ایستادن یا نشستن طولانی مدت) ممکن است یکی از علائم واریکوسل باشد. علت این درد فشار مداوم بر روی سیاهرگ ها ناشی از تجمع بافت است. بلند کردن اجسام سنگین می تواند علائم ناخوشایند را بدتر کند و حتی باعث واریکوسل شود. در بعضی موارد ، یک واریسل دردناک ممکن است واضح و قابل مشاهده باشد.

مشکلات باروری:

ارتباط مستقیمی بین واریکوسل و ناباروری وجود دارد. کاهش تعداد اسپرم، کاهش تحرک و کیفیت اسپرم و تغییر شکل اسپرم باقیمانده، همه مواردی هستند که تحت تأثیر واریکوسل رخ می دهند. واریکوسل معمولا باعث افزایش دمای بیضه می شود. به همین دلیل می تواند بر شکل، حرکت و عملکرد اسپرم تأثیر بگذارد و در نتیجه باعث ناباروری مردان شود.

آتروفی بیضه:

کوچک شدن بیضه ها یکی دیگر از علائم واریکوسل است. با این حال، در صورت درمان، بیضه های آسیب دیده ممکن است به اندازه طبیعی بازگردند.

۰ ۰
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.