پلی اورتان چیست؟


پلی اورتان یک پلیمر همه کاره و پرکاربرد با خواص منحصر به فرد و کاربردهای بسیار متنوع است. از واکنش دی ایزوسیانات ها با پلی ال ها ساخته شده و نتیجه آن یک ماده بادوام، انعطاف پذیر و مقاوم در برابر سایش، مواد شیمیایی و رطوبت است. در این مقاله به بررسی ویژگی ها، فرآیند ساخت و کاربردهای آن می پردازیم. با سیماب رزین همراه باشید.

خواص پلی اورتان

این یک ماده پلیمری است که می تواند به اشکال مختلف از جمله فوم سخت، فوم انعطاف پذیر، الاستومرها، پوشش ها، چسب ها و درزگیرها تولید شود. خواص آن را می توان با اصلاح ترکیب شیمیایی و پارامترهای فرآیند برای برآوردن الزامات عملکرد خاص تنظیم کرد.

یکی از مزایای اصلی آن تطبیق پذیری است. می توان از آن در کاربردهای مختلفی از جمله ساخت و ساز، خودرو، مبلمان، کفش و لوازم الکترونیکی استفاده کرد. پلی اورتان به دلیل دوام، انعطاف پذیری و مقاومت در برابر سایش، مواد شیمیایی و رطوبت شناخته شده است. همچنین دارای خواص عایق حرارتی خوبی است و می توان از آن برای ساخت مواد سبک وزن و با استحکام بالا استفاده کرد.

انواع رزین پلی یورتان بر اساس کاربرد

فوم پلی اورتان

این یک نوع فوم است که به طور گسترده در صنعت ساختمان برای اهداف عایق استفاده می شود. این ماده از اختلاط پلی ال با دی ایزوسیانات و سایر افزودنی ها و عوامل دمنده تولید می شود. عوامل دمنده حباب هایی در فوم ایجاد می کنند که خاصیت عایق را ایجاد می کنند.

الاستومرها به دلیل مقاومت در برابر خوردگی و همچنین مقاومت در برابر مواد شیمیایی و دماهای بالا شناخته شده اند و به طور گسترده ای به عنوان پوشش در کاربردهای مختلف از جمله ماشین آلات، هوافضا و صنایع دریایی استفاده می شوند. پوشش های پلی اورتان را می توان بر روی سطوح برای محافظت در برابر زنگ زدگی، خوردگی و هوازدگی اعمال کرد. همچنین برای ایجاد پوشش های با کیفیت بالا و بهبود چسبندگی پوشش های دیگر استفاده می شود.

فوم های پلی اورتان انعطاف پذیر

از این نوع فوم برای چسباندن انواع کالاهای مصرفی و تجاری اعم از منسوجات، کالاهای اداری و خانگی، لوازم داخلی خودرو (آرایشی)، فرش، زیرپایی و طرح های بسته بندی خاص استفاده می شود. فوم فلکسیبل را می توان در اشکال و استحکام های مختلف و در انواع مختلف ساخت، سبک، بادوام، مجهز به پایداری.

فوم های پلی اورتان سفت و سخت

یکی دیگر از انواع شناخته شده پلی یورتان فوم سفت و سخت است که یکی از محبوب ترین و موثرترین انواع فوم پلی اورتان در جهان است. این نوع فوم ها برای مصارف مختلف شامل فوم پلی اورتان است که می تواند در صرفه جویی زیادی در انرژی مفید باشد.

چسب پلی اورتان آگوس

به طور گسترده ای در صنایع مختلف استفاده می شود. چسب های پلی اورتان به دلیل استحکام و دوام و همچنین توانایی آنها در چسباندن طیف گسترده ای از مواد از جمله فلزات، پلاستیک ها و کامپوزیت ها شناخته شده است. درزگیرهای پلی اورتان برای ایجاد آب بندی ضد آب بین دو سطح استفاده می شود و در کاربردهای ساختمانی، خودروسازی و دریایی استفاده می شود. چسب ها و درزگیرهای پلی اورتان معمولاً از واکنش پلیول با دی ایزوسیانات، همراه با سایر افزودنی ها و پرکننده ها تولید می شوند. مواد موجود در سطح برای چسباندن یا پوشش استفاده می شود. هنگامی که چسب یا درزگیر خشک می شود، یک چسب یا درزگیر قوی و بادوام ایجاد می کند که می تواند در شرایط سخت محیطی مقاومت کند.

پلی اورتان ترموپلاستیک

پلی اورتان ترموپلاستیک خواص فیزیکی و کاربردهای زیادی دارد. این ماده بسیار الاستیک است. انعطاف پذیر است و پوشیدن آن آسان است. مقاوم در برابر ضربه و آب و هوا. TPU ها را می توان به روش های مختلفی رنگ آمیزی و شکل داد تا دوام کلی محصول افزایش یابد. TPU ها مانند بسیاری از پلیمرها ترموپلاستیک هستند و به شکل کوچکی در دسترس هستند که می توانند ذوب شوند و در قالب تزریق شوند تا محصول مورد نظر ایجاد شود.

TPU یک الاستومر کاملاً ترموپلاستیک است.علاوه بر این، این ماده را می توان در تجهیزات اتصال، جداسازی، ضربه زدن و قالب گیری فشرده استفاده کرد.مواد انعطاف پذیر که می تواند در بسیاری از کاربردها مانند ساخت و ساز، خودرو و کفش استفاده شود.

انواع پلی اورتان از نظر ترکیب شیمیایی

محصولات ذکر شده در زیر عمدتا به عنوان مواد اولیه پلی یورتان ها (سخت، نیمه سخت، انعطاف پذیر، کفش، رینگ و غیره) یا مصالح ساختمانی، رنگ، چسب و الاستومر استفاده می شود. هدف اصلی ما این است که مشتریان خود را با کیفیت بالا و ثابت از منابع معتبر و معتبر عرضه کنیم.

پلی اورتان پلیمری MDI

یک الیگومر و دی ایزوسیانات با بازده بالا حاوی 4،4'-دی فنیل متان با میانگین بازده بدون حلال 2.7. عمدتا برای فوم های سفت و سخت، عایق لوله، تخته های عایق، پانل های ساندویچ، کاربردهای CASE، تقلید چوب PUR، چسب های مبتنی بر PUR استفاده می شود.

پلی اورتان اصلاح شده MDI

4،4-4-متیلن دی فنیل دی ایزوسیانات، کربودی ایمید جایگزین، مایع در دمای اتاق. PUR عمدتا برای پوشش کف، چسب ها، تولید پیش پلیمر، کاربردهای CASE، RIM و کاربردهای الاستومری استفاده می شود.

مونومر MDI (مایع)

مخلوط متاب 4,4'-2,4'-2,2'-دی فنیل دی ایزوسیانات، مایع در دمای اتاق. کاربردهای اصلی چسب، چسب، آماده سازی، کاربردهای CASE و زمین های ورزشی است.

مونومرهای MDI (این)

مونومر دی فنیل دی ایزوسیانات 4,4'-2,4'-2,2' به صورت منجمد با خلوص بالا ذخیره می شود. به صورت مایع در اتاق است و زمینه های اصلی کاربرد آن تولید پلاستیک، پلیمرهای اولیه، کفش های TPU و پلی اورتان، چرم مصنوعی، تولید رنگ و چسب است.

پلی اورتان TDI 80/20

مخلوط تولوئن دی ایزوسیانات 80% 2.4 20% 2.6' این عمدتا در تولید فوم های انعطاف پذیر و فوم های قالب گیری شده، پیش سازها و الاستومرها استفاده می شود.

پلی اورتان TDI 100

۰ ۰
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.