درد ارتودنسي دندان + روش هاي تسكين درد



بيشتر مردم به ارتودنسي فكر مي كنند. آنها همچنين نگران اين هستند كه چقدر دردناك است. درد ارتودنسي چقدر طول مي كشد؟ چگونه با اين درد كنار بياييم؟ علت درد ارتودنسي چيست؟ چنين سوالاتي هميشه بيماران را آزار مي دهد. مطالعه ادبيات عملي ارتودنسي كمك زيادي به نتايج درمان موفق خواهد كرد. درد ارتودنسي مي تواند به طور مستقيم بر زندگي روزمره تأثير بگذارد. معمولاً براي بيماراني كه تحت درمان ارتودنسي هستند محدوديت هاي غذايي وجود دارد. ابتدا مهم است كه با مراقبت هاي ضروري ارتودنسي آشنا شويد. اگر مي خواهيد درباره اين درمان رايج درد بيشتر بدانيد، تا پايان اين مقاله با ما همراه باشيد.



درد ارتودنسي چقدر طول مي كشد؟

اكثر بيماران چهار تا هفت روز پس از اولين استفاده از بريس هاي ارتودنسي كمي درد را تجربه مي كنند. برخي از بيماران درد متوسطي را تجربه مي كنند. اما اگر كسي بگويد كه مي تواند درد شديد را تحمل كند، قطعاً به شما دروغ مي گويد!

اگر در چند روز اول پس از ارتودنسي دچار درد شديد، ممكن است يكي از شرايط زير را تجربه كنيد:

در حين جويدن (معمولا غذاي جامد)

هنگامي كه صحبت مي كنيد، لب ها، لب ها و زبان شما به دليل بريس ها و بريس ها روي لب هاي شما مي افتد.


كفش تماس با زبان

علل دندان درد ارتودنسي چيست؟

سن، ميزان نيرويي كه به دندان وارد مي شود، ميزان استرس، آستانه درد هر فرد و عوامل ديگر مي تواند بر درد اين درمان تاثير بگذارد. نيرويي كه به دندان وارد مي شود جريان خون را تغيير مي دهد و در نتيجه باعث ايجاد واكنش التهابي در دهان مي شود. مطالعات بر روي رابطه بين درك درد ارتودنسي و سلامت رواني بيمار نشان داده است كه تأثيرات رواني مي تواند شدت درد را افزايش دهد. در مطالعات انجام شده در اين زمينه، 95 درصد از بيماران ارتودنسي، درد ناشي از اين درمان را تجربه كردند كه در عرض 4 ساعت شروع شد و در عرض حدود 24 ساعت بدتر شد. مواردي كه باعث درد مي شوند عبارتند از:


او به دستگاه ها عادت ندارد

يكي از دلايل اصلي درد در درمان ارتودنسي، جديد بودن براكت و سيم در دهان است، زيرا فرد قبلاً از چنين ابزار و وسايلي استفاده نكرده است. زماني كه براكت ها روي دندان ها قرار مي گيرند، براي تغيير موقعيت دندان ها و تحريك اعصاب فك به آنها فشار و كشش وارد مي كند و به همين دليل احساس درد ايجاد مي شود.



علل درد ارتودنسي

وجود درد در هفته هاي اول درمان طبيعي است، اما در صورت طولاني بودن اين درد بايد به كلينيك ارتودنسي مراجعه و با متخصص ارتودنسي مشورت كنيد. يكي از انواع ارتودنسي، ارتودنسي استتاري است، يعني ارتودنسي بدون جراحي. اين نوع مي تواند كمي دردناك تر از انواع ديگر باشد.

 

سختي بريس براي بافت نرم حفره دهان

يكي ديگر از مواردي كه باعث ايجاد درد در درمان ارتودنسي مي شود، سختي بريس هاي بافت نرم در دهان است كه در ابتداي درمان باعث ايجاد زخم و خراش در دهان مي شود. لازم به ذكر است در تمامي مراجعات ارتودنتيست بريس ها را تنظيم مي كند و وجود اين درد طبيعي خواهد بود.



تغييرات در جريان خون

فشار براكت ها بر روي دندان ها جريان خون را تغيير مي دهد كه مي تواند باعث درد دندان شود. احتمال دخالت بيگانگان نيز در اين منطقه وجود دارد. عوامل خارجي باعث مي شود كه بافت هاي نرم دهان با قرار گرفتن براكت ها و سيم ها در داخل دهان حساس شوند.



روش هاي تسكين درد ارتودنسي

بهتر است راه حل هاي ساده اي براي كاهش درد و استرس ناشي از ارتودنسي بياموزيد تا بتوانيد به راحتي و بدون مراجعه به متخصص درد را از بين ببريد.


استفاده از غذاهاي نرم در طول ارتودنسي

برخي از افراد ممكن است در حين يا بعد از درمان ارتودنسي درد زيادي نداشته باشند، اما درد هنگام غذا خوردن ايجاد مي شود. خوردن غذاهاي سفت يا چسبناك مي تواند به بريس هاي شما آسيب برساند و گاهي اوقات آنها را بشكند و همچنين باعث افزايش درد دندان مي شود.

در تمام درمان هاي ارتودنسي بايد از رژيم غذايي استفاده كنيد كه بافت هاي نرم را تغذيه مي كند و مراقب باشيد كه چه مي خوريد تا فشار بيشتري به دندان هايتان وارد نشود. علاوه بر اين، پزشكان استفاده از غذاهاي سرد و خنك را براي كاهش التهاب لثه توصيه مي كنند. غذاها و نوشيدني هاي سرد فشار روي دندان ها را كاهش داده و به طور موقت درد را تسكين مي دهد. شلوغي دندان ها يكي از دلايل اصلي مراجعه افراد به درمان ارتودنسي است.


استفاده از آب نمك براي تسكين درد

استفاده از آب نمك در روزهاي اوليه ارتودنسي به بهبود زخم ها و التهاب لثه و كاهش عفونت هاي دهان كمك كرد. اين ماده نه تنها در روزهاي اول استفاده مي شود، بلكه هر زمان كه در لثه هاي خود احساس درد و ناراحتي كرديد به راحتي قابل استفاده است. استفاده از دهانشويه نيز بسيار مفيد است.

 

استفاده از بي حس كننده خوراكي

ژل‌هاي بنزوكائين يا مسكن‌هايي مانند Anbesol و Oragel وجود دارند كه مي‌توان آنها را مستقيماً روي لثه‌ها و دندان‌ها استفاده كرد. مي توانيد از ژل بي حس كننده روي انگشتان خود يا پروب گوش استفاده كنيد.

اگرچه اين ژل ممكن است طعم خوبي نداشته باشد، اما مطمئن باشيد كه پس از سفت شدن مفاصل، دهان را بي حس مي كند و درد را تسكين مي دهد.



رعايت بهداشت دهان و دندان مهمترين عامل در كاهش درد استخوان است

اولويت اصلي شما براي ارتودنسي موفق، بهداشت دهان و دندان است. شما بايد بتوانيد بعد از غذا يا در صورت نياز از مسواك نرم، نخ ارتودنسي و دهانشويه فلورايد استفاده كنيد، زيرا با سيم و وسايل ارتودنسي در دهان ما غذاي ما بين دندان ها و وسايل مان گير مي كند. و منجر به عفونت و دندان درد خواهد شد.

براي كاهش تا حد زيادي درد ارتودنسي و جلوگيري از زرد شدن دندان ها بهتر است بهداشت دهان را در اولويت قرار دهيد و رعايت كنيد.



محافظ دندان يا محافظ

در برخي موارد، پزشك ممكن است از محافظ دهان براي تسكين دندان درد استفاده كند. اين محافظ ها با قرار دادن بريس ها در هنگام فعاليت هاي سنگين مانند ورزش، درد گونه ها و فك را كاهش مي دهند.


استفاده از موم دندان

درد 3

شما مي توانيد موم دندان را در داروخانه محل خود پيدا كنيد و زماني كه بريس روي دندان خود داريد از آن استفاده كنيد. استفاده از موم روي لب ها، دندان ها يا بافت نرم دهان يك سد محافظ ايجاد مي كند كه به جلوگيري از درد ناشي از بريس كمك مي كند.



از كمپرس يخ استفاده كنيد

ممكن است دندانپزشك شما استفاده از كيسه يخ را در مراحل اوليه درمان ارتودنسي توصيه كند. با استفاده از اين فشار مي توانيد درد و فشار ناشي از درمان ارتودنسي را با قرار دادن آن روي لثه و مدتي استراحت تا رفع درد كاهش دهيد.


تغذيه مناسب بعد از دياليز

غذاهاي نرم و غذاهايي كه نيازي به جويدن ندارند براي كساني كه ارتودنسي كرده اند بسيار مفيد است. اين غذاها درد ارتودنسي را كاهش داده و تشديد را به حداقل مي رساند. با اين حال، غذاهاي سفت كه نياز به جويدن زياد دارند درد را بدتر مي كنند.

 

مي توانيد غذاهاي نرم زير را در رژيم غذايي و تغذيه ارتودنسي خود بگنجانيد:

ماست

ژله يا پودينگ بدون شكر

آن يكي

پوره سيب زميني

كره بادام زميني

انواع اسموتي هاي سالم

ميوه هاي نرم مانند انواع توت ها و موز

سبزيجات گرم و نرم

غلات و جو دوسر

سوپ



اخرين حرف

در اين مطلب درد ارتودنسي را مي خوانيم. درد يك امر طبيعي است كه همه بيماران ارتودنسي هنگام اصلاح انحرافات فك و دندان بايد آن را بپذيرند. زيرا براي رسيدن به هدف دندان هاي طبيعي و منظم، تحمل مقداري درد خفيف ارتودنسي اجتناب ناپذير است. پس سعي كنيد با حوصله و پاكي اين دوران را به خوبي سپري كنيد. اميدوارم اين مقاله براي شما مفيد باشد. نظرات و تجربيات خود را در نظرات با ما در ميان بگذاريد.


مطالعه از رفرنس: https://realtimedentist.com/1399/03/بهترين-متخصص-ارتودنسي-شيراز-آدرس-و-تلف/

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.