سکه پارسیان چیست؟


شاید برای شما هم این سوال پیش بیاید که سکه فارسی چیست؟ سکه های ایرانی یکی از انواع مصنوعات طلا هستند که به صورت سکه یا پلاک و در اوزان کوچک تولید می شوند. این سکه ها در سال های اخیر وارد بازار طلای ایران شده است. و البته دلیل ورود آن تورم و کاهش قدرت خرید مردم است. این سکه ها به دلیل وزن سبکی که دارند معمولا برای سرمایه گذاری های بزرگ مناسب نیستند. اما آنها برای هدیه و پس انداز کوچک عالی هستند. در این مقاله از مجله پارت نیوز قصد داریم در مورد اینکه سکه فارسی چیست و چه نکاتی برای خرید آن وجود دارد و تفاوت این نوع سکه با سکه های بانکی توضیحات مفیدی ارائه دهیم.

ویدئویی در مورد خرید سکه ایرانی تماشا کنید

سکه ایرانی چیست؟

 قیمت سکه های ایرانی (صفحات پاریس یا الیزابت) یکی از پرطرفدارترین یافته های طلا در بازار طلا و جواهرات است. زیرا افراد با بودجه های مختلف می توانند این نوع سکه ها را خریداری کنند. البته این سکه ها به دلیل شکل و بسته بندی زیبایی که دارند برای هدیه دادن مناسب هستند.

از سکه های امامی، بهار آزادی و غیره. در مقابل، ارزش سکه ایرانی تنها به ارزش طلای 18 عیار بستگی دارد و بر اساس قیمت روز بازار محاسبه می شود. بنابراین این سکه ها حباب ندارند. در نتیجه خرید این سکه ها ریسک کمتری دارد.

سکه های ایرانی از کجا کنده شد؟

برخلاف اکثر سکه های ضرب شده در کشور، عرضه و تولید سکه ایرانی توسط بانک مرکزی انجام نمی شود. بلکه شرکت های مختلف پس از اخذ مجوز مطبوعات اقدام به تولید سکه ایرانی می کنند. در حال حاضر بیش از 100 شرکت در زمینه ارائه این سکه ها فعالیت دارند. و بهترین برندهای سکه ایرانی موجود در بازار از برندهای ماربر، طلایه، عادل و طلا لوکس می باشد، برای اطلاع از قیمت روز سکه پارسی می توانید صفحه قیمت سکه پارسی را نیز بررسی نمایید.

تفاوت سکه های پارسی با سکه های بانکی چیست؟

اولین تفاوت سکه های بانکی و ایرانی در ساخت و ضرب آنهاست. ضرب و عرضه سکه های بانکی توسط بانک مرکزی انجام می شود. در حالی که ضرب سکه ایرانی توسط بنگاه ها و افراد دارای مجوز تجارت انجام می شود.

تفاوت بعدی در وزن سکه این است که سکه های ایرانی در بودجه های مختلفی برای خرید عموم مردم عرضه می شدند و به همین دلیل مانند سکه های بانکی دارای وزن های متفاوتی از 50 گرم تا 2 گرم هستند (البته وزن سکه های فارسی). سکه پس از ضرب گنجانده شده است.)

تفاوت سوم مربوط به ارز است. اسکناس ها 22 یا 900 هستند. سکه های ایرانی با عیار طلا تولید و منتشر می شوند. 18 قیراط یا 750 قیراط.

آخرین تفاوت مربوط به شکل و ظاهر سکه های ایرانی است. در گذشته سکه های ایرانی به شکل دایره ای مانند سکه های بانکی تولید و به فروش می رسید. اما امروزه این سکه ها اغلب به شکل های پنج ضلعی، بیضی، شش ضلعی و مستطیلی به فروش می رسند. (سکه های دور فارسی به دلیل اشتباه گرفتن با سکه های بانکی در حال حاضر ممنوع است.)

تفاوت یک گرم تاکا با یک گرم تاکا فارسی چیست؟

سکه های گرمی توسط بانک مرکزی ضرب و عرضه می شود، اما سکه های یک گرمی پارسیان توسط شرکت های دارای مجوز تجاری تولید و عرضه می شود. تفاوت دیگر مدرک تحصیلی است. عیار سکه گرمی 22 یا 900 است در حالی که عیار سکه فارسی 18 یا 750 است و نکته مهم دیگر این است که سکه گرمی حباب سکه دارد اما سکه ایرانی حباب قیمتی ندارد.

نکات خرید سکه ایرانی چیست؟

با توجه به تنوع و گستردگی زیاد سکه های ایرانی، بهتر است در هنگام خرید تمامی مشخصات آنها را بررسی کنید و بهترین انتخاب را داشته باشید و با توجه به نیاز خود خرید کنید. در زیر به مهم ترین نکات خرید این سکه اشاره می کنیم.

نام سکه های ایرانی چیست؟

سکه های پارسی کمتر از سکه های بانکی ارزش داشتند. این سکه 750 یا 18 فروخته می شود بنابراین در هنگام خرید به قیمت اعلام شده روی بسته بندی جاروبرقی توجه کنید.

وزن سکه های ایرانی چقدر است؟

سکه های ایران برخلاف سکه های بانکی وزن ثابتی ندارند. و وزن روی بسته بندی مشخص شده است. محدوده وزنی سکه ایرانی به شرح زیر است. (البته می توانید وزنه های دیگری را در بازار پیدا کنید، اما این وزن معمولی نیست.)

100 کشتی

200 sud

300 دادگاه

دادگاه 400

500 دادگاه

600 دادگاه

700 دادگاه

800 دادگاه

900 کارگردان

1 تابستان

1.5 حرارت

2 جوانه

قیمت سکه ایرانی چگونه محاسبه می شود؟

برای محاسبه قیمت سکه ایرانی کافیست وزن آنها را در قیمت روز طلای 18 عیار ضرب کنید. به عنوان مثال اگر قیمت یک گرم طلای 18 عیار برابر با 2 میلیون و 400 هزار تومان باشد. قیمت سکه ایرانی 500 سوتی برابر با 1200000 تومان است. البته اگر نمی خواهید در محاسبه قیمت سکه به دردسر بیفتید، می توانید به صفحه «قیمت سکه فارسی» مراجعه کنید.

آیا سکه ایرانی ارزشش را دارد؟

با توجه به اینکه این نوع سکه طلا محصول محسوب نمی شود، دستمزد و هزینه تولید ندارد. و از طرفی چون به صورت غیر بانکی تولید و تحویل می شوند در زمان خرید نمی توان فاکتور صادر کرد و سود بانکی و مالیات لحاظ نمی شود. بنابراین در زمان خرید فقط هزینه های بسته بندی و ساخت (به اضافه سود طلاسازی) به هزینه اصلی اضافه می شود. البته هزینه چاپ و بسته بندی سکه ایرانی به دلیل وزن کم کم است.

روش شناسایی سکه های ایرانی چگونه است؟

بانک مرکزی نقش مستقیمی در تهیه و عرضه سکه پارسی ندارد و از آنجایی که این سکه ها توسط کارگاه ها تهیه و عرضه می شود، احتمال جعل آن بالاست. حال این سوال پیش می آید که این سکه ها را چه بخریم و بفروشیم؟ در زیر روش های تشخیص اصالت سکه و نحوه خرید و فروش آن را توضیح می دهیم.

به هولوگرام روی سکه های ایرانی توجه کنید

اولین نکته در خرید سکه ایرانی، خرید آن از یک فروشنده مطمئن است. هنگام خرید به نام سازنده، هولوگرام، عیار و وزن سکه توجه کنید.

به رنگ سکه توجه کنید

راه دیگر برای تشخیص اصالت سکه، بررسی رنگ آن است. با توجه به رنگ سکه های تقلبی می توانید سکه های تقلبی را از سکه های واقعی تشخیص دهید. بنابراین، اگر یک سکه به رنگ بسیار زرد یا قرمز با رنگ سبز در پس زمینه است، باید در صحت آن شک کنید.

بسته بندی و فشار دادن سکه

توجه به بسته بندی و نقش برجسته سکه ها را فراموش نکنید. سکه های ایرانی در دو روی آن چاپ شده است. اگر تصویر چاپ شده شبیه کپی، کیفیت پایین و یک طرفه است، از خرید آن خودداری کنید. لطفا توجه داشته باشید که اطلاعات درج شده روی بسته بندی شامل نام شرکت سازنده، وزن سکه و اسم آن صحیح است.

۰ ۰
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.