سمعک چگونه کار می کند


برای پاسخ به این سوال که سمعک چگونه کار می کند؟ باید توضیح مختصری در مورد سمعک و سپس نحوه عملکرد سمعک داده شود.

سمعک ها دستگاه های الکترونیکی کوچکی هستند که صداهایی را که معمولاً شنیده نمی شوند، تقویت می کنند.

سمعک با تقویت صداها در محیط های ساکت و پر سر و صدا به شما کمک می کند بهتر بشنوید. نمایندگی سمعک در مرکز تهران

انواع مختلفی از وسایل کمکی وجود دارد که در پشت گوش، در گوش یا به طور کامل در مجرای گوش قرار می گیرند. اگرچه سمعک ها متفاوت هستند، اما اجزای مشابهی از جمله میکروفون، بلندگو، تقویت کننده و باتری دارند.

معرفی اجزای سمعک

اجزای سمعک

اجزای سمعک

1-میکروفون

مبدلی است که امواج مکانیکی را به امواج الکتریکی تبدیل می کند. عملکرد میکروفون خطی است. به عنوان مثال، هر بار که فشار سیگنال ورودی دو برابر می شود، ولتاژ خروجی میکروفون دو برابر می شود از دهه 1980، میکروفون های الکترت در همه سمعک ها استفاده شده است. پس از لرزاندن دیافراگم میکروفون، صدا به یک صفحه فلزی پوشیده شده با یک ماده تفلون نازک به نام الکترت منتقل می شود. این میکروفون همچنین دارای یک تقویت کننده است که وظیفه آن تقویت جریان های بسیار ضعیف و انتقال آنها به تقویت کننده اصلی سمعک است. برای خرید سمعک در مرکز تهران کلیک کنید.

2-تقویت کننده یا آمپلی فایر

وظیفه اصلی تقویت کننده ها در سمعک افزایش دامنه یا شدت صدا است. تقویت صدا معمولا در چند مرحله اتفاق می افتد. مرحله اول پیش از بزرگ شدن نامیده می شود. در مرحله دوم، تقویت اولیه معمولاً همزمان با پردازش سیگنال انجام می شود. در نهایت، تقویت کننده خروجی وجود دارد. در حال حاضر، اغلب از چندین ترانزیستور برای تقویت صدا استفاده می شود.

3- گیرنده یا بلندگو

در گیرنده، انرژی الکتریکی به انرژی صوتی تبدیل می شود. گیرنده با نیروی مغناطیسی کار می کند. انرژی الکتریکی تقویت شده به آرمیچر و سپس به دیافراگم منتقل می شود.

اگر اندازه دیافراگم گیرنده کوچک باشد (مانند سمعک IIC)، امکان تقویت و پردازش فرکانس های بالا بیشتر است. برعکس، هرچه اندازه گیرنده بزرگتر باشد (مانند سمعک های جیبی)، پتانسیل بیشتری برای تقویت موثر فرکانس های پایین دارد. به طور کلی، برای به دست آوردن خروجی بالا، اندازه سوراخ باید بزرگ باشد.

پین 4

باتری نیروی مورد نیاز برای کار با سمعک را تامین می کند. از مشخصات مهم باتری می توان به ولتاژ، ظرفیت، حداکثر جریان، امپدانس الکتریکی و اندازه فیزیکی آن اشاره کرد. باتری روی هوا (ZINC-Air) رایج ترین باتری مورد استفاده در سمعک است که در آن فلز روی قطب منفی و اکسیژن هوا قطب مثبت است.

ظرفیت الکتریکی باتری بر حسب میلی آمپر ساعت (mAh) اندازه گیری می شود. به عنوان مثال، یک باتری با ظرفیت 100 میلی آمپر ساعت می تواند در 100 ساعت 1 میلی آمپر ساعت یا در 50 ساعت 2 میلی آمپر ساعت برق تولید کند. حداکثر جریان الکتریکی قابل تامین در هر زمان وجود دارد.

اگر ولتاژ حتی برای کسری از ثانیه افزایش یابد، ظرفیت باتری به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. صداهای بسیار بلند همین حالت را در باتری سمعک ایجاد می کند و باعث می شود سمعک موقتاً خراب شود و صداهای بسیار آزاردهنده ای تولید کند. هرچه باتری بزرگتر باشد، ظرفیت و قدرت باتری بیشتر است.

باتری‌های روی-هوای امروزی امکان تبادل سریع‌تر اکسیژن هوا با حفره‌های هوای بیشتر را فراهم می‌کنند و در نتیجه افت ولتاژ کمتری را ایجاد می‌کنند و شدت جریان بیشتری را ارائه می‌دهند. برای انجام شنوایی سنجی در شمال تهران کلیک کنید.

سمعک چگونه کار می کند

سمعک چگونه کار می کند

عملکرد سمعک

اکنون زمان پاسخ به این سوال است که سمعک چگونه کار می کند؟ ما پرداخت می کنیم

میکروفون ابتدا صداهای محیطی را جمع آوری می کند و سپس با استفاده از مکانیزم سوئیچ آنها را به امواج الکتریکی تبدیل می کند. این مبدل صدا را با توجه به میزان کم شنوایی و سطح شدت صدای اطراف آنالیز می کند. این امواج تقویت شده دوباره به امواج صوتی تبدیل شده و توسط بلندگو به گوش منتقل می شود.

به این ترتیب، یک سمعک به شما کمک می کند تا گفتار را بشنوید و درک کنید. اگر کم شنوایی در نتیجه آسیب به سلول های حسی گوش داخلی باشد، هر چه آسیب بیشتر باشد، نیاز به جبران بیشتر است.

اگر فکر می کنید کم شنوایی دارید، به شنوایی شناس مراجعه کنید.

۰ ۰
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.