شوینده های صنعتی چیست؟


شوینده به بسیاری از محصولات پاک کننده اطلاق می شود که برای از بین بردن لکه های لباس، ظروف و سایر موارد استفاده می شود. مواد اصلی مورد استفاده در شوینده ها مولکول هایی هستند که دارای خواص سطحی فعال در محلول های آبی هستند که به آنها سورفکتانت یا سورفکتانت می گویند که هر دو مولکول های بسیار قطبی هستند. یک سر مولکول به راحتی در آب و سر دیگر آن در روغن حل می شود. حلالیت در آب به وجود گروه های کربن، سولفات و هیدروکسیل مربوط می شود. کربوهیدرات ها، سولفات ها و ترکیبات سولفاته همگی به عنوان نمک های سدیم یا پتاسیم استفاده می شوند. در این زمینه در مورد شوینده های صنعتی یا شوینده ها توضیح داده ایم.

آشنایی با مواد شوینده لباسشویی یا شوینده های صنعتی

از سال 1945 به جای صابون، انواع شوینده های صنعتی یا مواد شوینده مصنوعی که معمولاً به آنها سندات می گویند، بسیار مورد استفاده قرار می گیرد و مهم ترین تفاوت آنها این است که با یون هایی که باعث سختی می شوند، ترکیبات نامحلول ایجاد نمی کنند. این پاک کننده ها همچنین این مزیت را دارند که نمک های اسیدی نسبتاً قوی هستند و به همین دلیل مانند اسیدهای نامحلول در آب اسیدی ته نشین نمی شوند که این خاصیت نامطلوب برای مصالح ساختمانی %% صابون است.

سه نوع اصلی سورفکتانت مصنوعی وجود دارد: آنیونی- غیر یونی و کاتیونی.

تصفیه آب حاوی مواد شوینده با استفاده از پکیج سیستم تصفیه فاضلاب برای جلوگیری از آلودگی محیط زیست بسیار مهم است، زیرا وجود مواد شوینده در آب می تواند بر رشد جلبک ها تأثیر بگذارد.

مشکلات زیست محیطی ناشی از نظافت

تصفیه فاضلاب های حاوی شوینده ها یا شوینده های صنعتی با استفاده از این مواد در کارخانجات تولیدی یا خانگی، مشکل زیست محیطی بزرگی ایجاد می کند و نحوه طراحی طرح تصفیه پسماندهای صنعتی بسیار حائز اهمیت است.

1- مشکلات زیست محیطی ناشی از زباله

2- مشکلات زیست محیطی ناشی از فسفر

3- مشکلات زیست محیطی ناشی از اجزای محصولات پاک کننده

مواد شوینده

سازندگان با مواد سخت آب ترکیب می شوند تا محلول های تمیزکننده قلیایی ارائه دهند و عملکرد سورفکتانت مواد تمیز کننده را به طور قابل توجهی بهبود بخشند. یک پاک کننده جامد تجاری تنها حاوی 10-30 درصد سورفکتانت و 70 درصد ماده فعال است. علاوه بر این، بیشتر پاک کننده ها حاوی پلی فسفات هستند که به کلسیم پیچیده اضافه می کند و به عنوان سازنده عمل می کند. سایر ترکیبات محصولات پاک کننده شامل گیرنده های سیلیکات سدیم (بازدارنده خوردگی)، آمیدها (تثبیت کننده کف)، کربوکسیل متیل سلولز (سولفات آسیاب شده)، سولفات سدیم (رقیق کننده) و سایر مواد جاذب آب است.

پاک کننده های فسفات به عنوان منبع اصلی ورود فسفات به آب شناخته شده اند. فسفات یک ماده مغذی ضروری برای جلبک است. و در آب های طبیعی، نقش بیشتری در محدود کردن رشد جلبک ها نسبت به هر ماده مغذی دیگری دارد. بنابراین، حذف فسفات از محلول های پاک کننده به یک هدف مهم حفاظت از محیط زیست تبدیل شده است. و برخی قوانین محلی برای محدود کردن تولید بایندرهای فسفات یافت شده است، با این حال، یافتن جایگزین مناسب برای پلی فسفات ها دشوار است.

عوامل رسوب دهنده مانند کربنات سدیم یا سیلیکات سدیم کلسیم را به صورت کربنات و سیلیکات رسوب می دهند. این مواد نامحلول می توانند روی لباس مصرف کننده جمع شوند و پارچه را سفت کنند. برخی از فرمول‌های تمیزکننده که حاوی لجن‌ساز هستند به اندازه‌ای قلیایی هستند که باعث ایجاد سمیت می‌شوند. سایر تولیدکنندگان، به عنوان عوامل کمپلکس کننده قوی، مسائل حل نشده ای در مورد حمل و نقل بالقوه فلزات سنگین دارند.

وضعیت سردرگمی که تلاش ها برای یافتن تولیدکنندگان قابل قبول از نظر زیست محیطی را آزار می دهد، نمونه بارز مشکلاتی است که هنگام تلاش برای یافتن راه حلی برای مشکلات زیست محیطی در پیش است. یافتن جایگزین هایی برای سازندگان با خواص و کارایی معادل فسفات ها بسیار دشوار بود. در اینجا مواد NTA، CMT، CMOS آمده است:

NTA بیشتر از سایرین استفاده می شود. آنها همچنین می توانند زیست تخریب و تجزیه شوند. لازم به ذکر است که این ماده هنوز در کشور ما به عنوان مصالح ساختمانی مورد استفاده قرار نمی گیرد.
 برای خرید دترجنت به سایت آبان شیمی پالایش مراجعه نمایید.

میلو

صابون معمولاً از صابون سازی چربی ها و روغن ها با هیدروکسید سدیم به دست می آید. این فرآیند اساس فرآیند هیدرولیز است که در حضور یک عامل قلیایی برای خنثی کردن اسیدهای چرب حاصل انجام می شود. به این ترتیب واکنش کامل می شود. دو بخش وجود دارد. پالمیتات سدیم (C17H33COONa) و اولئات سدیم (C17H31COONa) که معمولاً در صابون‌های معمولی تشکیل می‌شوند، در نتیجه انرژی امولسیون‌کننده «هیدروکربن» در پاک‌سازی صابون‌ها نقش عمده‌ای دارند.

در ناحیه روغن ها، چربی ها و سایر مواد آلی نامحلول در آب، "دم" آنیون تمایل به حل شدن در ماده آلی دارد، در حالی که "سر" آن در آب محلول می ماند. تمام صابون های سدیم و پتاسیم محلول در آب هستند. اگر آب سخت باشد، کلسیم، منیزیم و سایر یون‌های سخت‌ساز به شکل صابون‌های معدنی از صابون رسوب می‌کنند.

این نمک های نامحلول معمولا نمک های کلسیم و منیزیم هستند. آنها هیچ خاصیت پاک کنندگی ندارند و چسبندگی این مواد نامحلول می تواند لکه های نامناسبی بر روی لباس های شسته شده با ماشین باقی بگذارد. اگر از صابون کافی استفاده کنید، تمام کاتیون های دو ظرفیتی با واکنش با صابون از صحنه حذف می شوند. در حالی که آب صابون زیاد کیفیت تمیز کنندگی پایینی دارد.

اگرچه تشکیل املاح نامحلول کلسیم و منیزیم منجر به ترک استفاده از صابون در بسیاری از موارد مانند نظافت لباس، ظروف و بسیاری موارد دیگر شده است، اما باید گفت که استفاده از صابون از نظر بسیاری مزایای زیادی دارد. . از حفاظت از محیط زیست هنگامی که صابون وارد سیستم فاضلاب یا آب می شود، به سرعت به نمک های کلسیم و منیزیم تبدیل می شود و به این ترتیب تمام آثار صابون محلول از بین می رود، در نهایت صابون با تخریب بیولوژیکی به طور کامل از محیط خارج می شود - مراقب باشید. بنابراین با وجود تشکیل کف مورد نظر، صابون مشکل عمده ای در زمینه آلودگی ندارد.

۰ ۰
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.