مبحث 19 را چه کسانی باید کامل بخوانند؟

افراد برای آغاز فعالیت خود به عنوان یک مهندس باید ابتدا در آزمون نظام مهندسی شرکت کرده و حد نصاب قبولی را به دست آورند. سوالات این آزمون‌ها از مباحث 22 گانه مقرار ملی ساختمان طرح می‌شود. همان طور که می‌دانید هر مبحث به موضوعی پرداخته و قوانینی را که باید در طراحی، نظارت و اجرای هر پروژه رعایت شود را شرح می‌دهد. مبحث 19 مقرارت ملی ساختمان من باب صرفه‌جویی در مصرف انرژی تهیه و تدوین شده است. با به کارگیری این اصول همه ساختمان‌ها از امکانات مکفی و انرژی لازم بهره‌مند خواهند شد.

مبحث 19 را باید تمامی افرادی که در حوزه ساختمان فعالیت دارند، دانلود کرده و بخوانند. مخصوصا افرادی که میخواهند در آزمون نظام مهندسی شرکت کنند.  برای دانلود مبحث 19 مقررات ملی ساختمان به سایت سودا رجوع کنید.

مقرارت ملی ساختمان چه هدفی را دنبال می‌کند؟

مجموعه کتب مقرارت ملی ساختمان از سوی وزارت مسکن و شهرسازی تهیه شده است. این مباحث تنها استفاده ایمن و به صرفه را برای همگان ایجاد می‌کنند. کلیه پیمانکاران، کارفرمایان و مهندسان باید مفاد مجموعه مباحث مقرارت ملی را یاد گرفته و آن را به کار ببندند. طراحی، اجرا، ترمیم، بازسازی، تخریب و تغییر کاربری یک سازه و بنا باید طبق اصول استاندارد این مباحث صورت گیرد تا از استحکام کافی برخوردار باشد.
به طور کل می‌توان گفت تیم تخصصی در تدوین و مشخص سازی قوانین به دنبال ایجاد آبادانی و سازه‌های عظیم، مستحکم و بادوام نقش ایفا می‌کنند. مباحث مقرارت ملی ساختمان با هدف ایجاد سلامت و بهداشت، امنیت، رفاه و کاهش خطاهای انسانی شرایط بهتری را برای شهروندان و هموطنان به وجود می‌آورد. مهندسی ساز بودن یک بنا شناسنامه آن را نشان می‌دهد.

موضوع مبحث 19

یکی از چالش‌های چند ساله اخیر در دنیا ایجاد صرفه‌جویی در مصرف انرژی است. متاسفانه افراد دیدگاه‌های متفاوتی از صرفه‌جویی دارند به همین دلیل به یک منبع مطلع و جامع برای شناخت بیشتر صرفه‌جویی و مصرف بهینه از انواع انرژی‌های در اختیار لازم است. حدود 40 درصد از کل مصرف انرژی مربوط به بخش ساختمانی کشور است. تداوم این روند و افزایش آن می‌تواند تبعات اقتصادی و زیست محیطی مخربی را به همراه داشته باشد. با گسترش علم و صنعت این مباحث دستخوش تغییر می‌شوند.
مبحث 19 مقرارت ملی ساختمان شامل 5 فصل و 11 پیوست می‌باشد. در فصل اول به تشریح کاربرد و تعاریف مبحث پرداخته می‌شود. آشنایی هر چه بیشتر با اصطلاحات به درک بهتر موضوع صرفه‌جویی انرژی کمک می‌کند. این که چه اقداماتی منجر به اتلاف انرژی شده و چگونه می‌توان از بروز این مشکل جلوگیری نمود موضوع اصلی مبحث نوزدهم مقرارت ملی ساختمان است.

پوسته‌ خارجی ساختمان در مبحث 19

از دیدگاه شورای تدوین مقرارت ملی ساختمان بخش عمده‌ای از انرژی گرمایی ساختمان از پوسته خارجی آن نشأت می‌گیرد. برای جلوگیری از این تبادل حرارتی باید محاسبات دقیق به عمل آورده و عایق‌کاری مناسبی انجام داد. محاسبه مساحت اجزای پوسته خارجی، محاسبه محیط پل‌های حرارتی، محاسبه ضریب انتقال حرارت طرح و محاسبه و استخراج ضریب انتقال حرارت اجزای پوسته از مهم‌ترین محاسبات این مرحله از اجرای پروژه است.
روش تجویزی روشی است که از نهایت انرژی در اختیار استفاده حداکثری را خواهد داشت. اثر بهره‌گیری از نور خورشید و سایه‌بان مناسب بخشی از انرژی مورد نیاز را تامین می‌کند. جهت گیری، حجم و فرم ساختمان از عوامل بسیار موثر در انتقال انرژی حرارتی است.

تاسیسات مکانیکی در مبحث 19 مقررات ملی ساختمان

در مبحث 19 مقرارت ملی ساختمان آمده است که تامین سرمایش و گرمایش یا به صورت مرکزی و یا به صورت مستقل انجام می‌شود. در هر کدام از این روش‌ها ظرفیت و ویژگی‌های فنی تاسیسات مکانیکی ساختمان باید طبق محاسبات بارهای سرمایش و گرمایش مشخص شود. زیرا به‌کارگیری تجهیزاتی با طرفیت بالاتر از نیاز علاوه بر افزایش مصرف انرژی خطرآفرین نیز هستند.
با اقداماتی نظیر بالانس کردن مدارهای توزیع سیستم سرمایش و گرمایش، عایق کاری و کنترل سیستم‌ها این امکان وجود دارد در مصرفه انرژی صرفه ایجاد کرد. سیستم‌های تهویه باید مجهز به کنترل خودکار باشند. افزایش کیفیت درزبندی بازشوها از عوامل موثر در کاهش هدر رفت انرژی می‌باشد. استفاده چند منظوره از تاسیسات آب گرم مصرفی و استفاده از سیستم‌های خورشیدی باعث ایجاد صرفه‌جویی می‌شود.

سیستم روشنایی و انرژی الکتریکی

به منظور صرفه‌جویی در مصرف انرژی بر اساس مبحث 19 می‌توان بخشی از انرژی الکتریکی مورد نیاز ساختمان را از طریق سلول‌های خورشیدی تامین کرد. سیستم‌های کنترل روشنایی و سیستم‌هایی که کاهش میزان روشنایی یا مدت آن را تنظیم می‌کنند؛ بهترین راه برای جلوگیری از اتلاف انرژی الکتریکی هستند. لامپ‌های کم مصرف، روشنایی‌های پربازده، کنتور، موتورها، روشنایی‌های خارج از محوطه ساختمان و کنترل آن به مصرف بهینه انرژی کمک کننده می‌باشند.

کلام آخر در مبحث 19 مقررات ملی ساختمان

در پیوست‌های این مبحث به طور کامل به محاسبات مهندسی پرداخته شده است. بسیاری از اصطلاحات و محاسبات هستند که به تخصص نیاز داشته و برای مطالعه آن باید از دانش کافی برخوردار بود. به همین خاطر نمی‌توان همه مبحث 19 مقرارت ملی ساختمان را در قالب این محتوا جای داد. وزارت راه و شهرسازی بر اساس ماده 33 قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان موظف است حداقل‌ استانداردهای پروژه‌ها را طراحی و تدوین کند. مباحث مقرارت ملی با هدف تامین آسایش، بهداشت، صرفه اقتصادی، بهره‌وری چشمگیر و امنیت بر عملیات‌های ساختمانی به کار برده می‌شود.

 

۰ ۰
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.