چگونه لپ تاپ را به واي فاي و اينترنت وصل كنيم؟ مشكلات آن چيست؟

نحوه اتصال لپ تاپ به واي فاي و اينترنت چگونه است؟ امروزه واي فاي يكي از پركاربردترين تكنولوژي‌ها براي شبكه كردن انواع مختلفي از لوازم الكترونيكي است كه مي‌تواند داده‌ها را به صورت سيگنال‌هاي راديويي منتقل كند. براي اتصال لپ تاپ به واي فاي، راه حل‌هاي مختلفي وجود دارند كه در ادامه مي‌خواهيم با پيش نياز ها و روش هاي مختلف آن آشنا شويم.

پيش نيازهاي اتصال به واي فاي در كامپيوتر و لپ تاپ
واي فاي را مي توان يكي از تكنولوژي هاي دانست كه مي توانيد به كمك امواج راديويي از آن بهره ببريد. در اين حالت لازم است به منظور ايجاد يك اتصال براي آن از يك آداپتور و نيز يك روتر استفاده نموده و شبكه اينترنت را در اختيار كاربران قرار دهيد. اين نوع تكنولوژي مي‌تواند براي اتصال دستگاه‌هاي اطراف به شبكه اينترنت، از بازه فركانسي 2.4 تا 5 گيگاهرتزي استفاده كند. استفاده از شبكه بي سيم يا واي فاي ممكن است با نام 802.11 نيز عنوان گردد.

تاكنون انواع مختلفي از تكنولوژي هاي واي فاي ساخته شده‌اند كه در اين رابطه مي توان به Wifi 4, Wifi 5, Wifi 6 اشاره كرد. اين نام‌ها براي سيستم‌هاي شماره گذاري استانداردهاي 802.11 استفاده مي‌شوند. حال كه كمي با اين تكنولوژي آشنا شديم، لازم است به پيش نيازهاي اتصال لپ تاپ به واي فاي و اينترنت بپردازيم كه عبارتند از:

ديوايس سخت افزاري: همانطور كه در هنگام خريد بهترين لپ تاپ ها به دقت مشخصات اين دستگاه‌ها را مشاهده مي‌كنيد، ممكن است در مواردي به بخش اتصالات آنها نيز برخورد كرده باشيد كه معمولا در مورد راه‌هاي ارتباط آنها نوشته شده است. در اين حالت باد اطمينان حاصل كنيد كه از اتصال واي فاي برخوردار باشند.
 درايور وايرلس: براي آنكه دستگاه شما به درستي كار كند، لازم است درايورها براي بخش‌هاي سخت افزاري آن به درستي نصب شده باشند. به طور معمولا اين نوع درايورها در لپ تاپ هاي امروزي به صورت پيش فرض در كنار نصب ويندوز، نصب مي‌شوند.
مودم: مودم دستگاهي است كه مي‌توانيد پس از اخذ سرويس اينترنت ADSL، به كمك آن با ثبت مشخصات سرويس خود به خط DSL به اينترنت متصل شويد.
شيوه اتصال مودم نيز مي‌بايست از طريق راهنماي شركت ارائه دهنده سرويس اينترنتي آموزش داده شود. همچنين شما مي‌توانيد از آنها بخواهيد براي نصب مودم و تنظيم آن به صورت حضوري در اولين استفاده به شما كمك كنند.

نحوه اتصال دستگاه‌ها بدون ديوايس سخت افزاري چگونه است؟
در مورد نحوه اتصال لپ تاپ به واي فاي و اينترنت گفتيم كه نياز به سخت افزار آن داريد. اگر چنين چيزي در لپ تاپ شما قرار داده نشده است، از 3 روش امكان اضافه كردن آن را داريد:

مادربردها با wifi داخلي: نسل جديد مادربردهاي كنوني، قابليت اتصال واي فاي را به صورت خودكار در مادربرد خود دارند.
كارت شبكه وايرلس: اين نوع قطعات الكترونيكي مي‌توانند از در قالب يك دانگل با رابط USB يا PCI Express به دستگاه شما متصل شده و از استانداردهاي مختلف IEEE 802.11 پشتيباني كنند. در اين صورت شما مي‌توانيد امكان برقراري اتصال واي فاي را داشته باشيد.

روش اتصال لپ تاپ به واي فاي چيست؟
براي آنكه بتوانيد جهت اتصال لپ تاپ به واي فاي و اينترنت اقدام كنيد، مي‌بايست از داشتن پيش نيازهايي كه در قسمت قبل بيان كرديم، اطمينان حاصل كنيد. سپس مي‌بايست روش‌هاي مختلفي كه در ادامه بيان مي‌شوند را به كار بگيريد كه عبارتند از:

اتصال لپ تاپ به Task Bar: شما مي‌توانيد از بخش تسكبار ويندوز خود استفاده كنيد كه در اين قسمت معمولا يك آيكون شبكه ديده مي‌شود. اين آيكون مي‌تواند به صورت يك كره زمين يا چند خط با علامت واي فاي ديده شود. بر روي اين آيكن كليك كرده و سپس شبكه واي فايي كه بعد از روشن شدن مودم و انجام تنظيمات كامل آن در محدوده شما وجود دارند را انتخاب كنيد. حال در پنجره‌اي كه باز مي‌شود در قسمت راست، مي‌توانيد شبكه‌هاي واي فايي كه وجود دارند را انتخاب كنيد و با زدن دكمه Connect، به آنها متصل شويد.
نكته: در برخي از موارد ممكن است از شما پسوردي براي انجام اين كار نيز خواسته شود كه مي‌بايست بعد از كليك بر روي اين گزينه، آن را نيز وارد كنيد.

اتصال لپ تاپ در ويندوز 10: روش دومي كه در اين بخش مي‌توان به معرفي آن پرداخت، استفاده از تنظيمات ويندوز است. در اين حالت ابتدا به بخش Setting مراجعه كرده و سپس وارد بخش Network & Security شويد. حال در پنجره باز شده، از منوي سمت چپ گزينه WIFI را انتخاب كنيد. در بخش سمت راست به دنبال گزينه‌اي با عنوان ” Manage Known networks” بگرديد. حال كافيست شبكه موردنظر خود را در لپ تاپ ADD كنيد. براي انجام اين كار، روي گزينه ” Add a new network” كليك كرده و در پنجره‌اي كه باز مي‌شود، 3 بخش مشخصات آن را پر كنيد. حال تيك گزينه Connect automatically را زده و گزينه SAVE را انتخاب كنيد. در نهايت نيز مي‌بايست به شبكه موردنظر متصل شويد.
نكته: اطلاعات وارد شده در اين بخش‌ها مي‌بايست به دقت و دقيق انتخاب شوند.
نكته: در صورتي كه به شبكه وصل نشديد، ممكن است مشكل از اطلاعات وارد شده باشد. همچنين در صورتي كه از اطلاعات خود اطمينان داريد، بهتر است يكبار مودم يا لپ تاپ را خاموش و روش كنيد.

اتصال لپ تاپ در ويندوز 8 – 7 به واي فاي: در اين حالت مي‌بايست از طريق Control panel سيستم خود اقدام كنيد. جهت انجام اين كار به اين بخش رفته و روي گزينه network and internet كليك كنيد. حال مي‌بايست به قسمت Network and sharing center مراجعه كرده و از منوي سمت چپ به گزينه Change adapter settings وارد شويد. حال مي‌توانيد شبكه هاي كامپيوتر خود را شناسايي نماييد. در صورتي كه با كابل لن به واي فاي متصل شده‌ايد، مي‌بايست آن را جدا نموده و با راست كليك روي شبكه واي فاي ايجاد شده، گزينه Enable انتخاب كنيد. حال كار تمام است و مي‌توانيد لپ تاپ خود را به واي فاي متصل نماييد.

علل عدم اتصال به واي فاي در لپ تاپ
در روند نحوه اتصال لپ تاپ به واي فاي و اينترنت، مي‌توان مشكلات بسيار زيادي اشاره كرد كه ممكن است در زمينه نحوه اتصال لپ تاپ به واي فاي و اينترنت ايجاد شوند. در مورد اين مشكلات مي‌توان به موارد زير اشاره كرد كه عبارتند از:

روشن نبودن واي فاي: در برخي از لپ تاپ‌ها ممكن است واي فاي روشن نباشد. در اين حالت مي‌بايست به دنبال يك دكمه باشيد كه در كنار لپ تاپ وجود داشته و مي‌توانيد با روشن كردن آن به واي فاي متصل شويد. معمولا اين دكمه شامل F12, F3 و يا تركيبي از فشردن آنها با دكمه Fn است. همچنين ممكن است سوئيچ‌هايي را نيز مشاهده كنيد كه براي خاموش و روشن كردن قرار داشته باشند.
روشن بودن حالت پرواز: در اين حالت ممكن است حالت پرواز در لپ تاپ شما فعال باشد كه اين مورد مي‌تواند منجر به عدم اتصال لپ تاپ به واي فاي و اينترنت گردد.
عدم اتصال روتر به واي فاي: مورد ديگري كه مي‌تواند در زمينه دلايل عدم اتصال واي فاي به لپ تاپ باشد، متصل نبودن روتر به واي فاي است. در اين حالت مي‌بايست ابتدا چراغ‌هاي روتر را چك كنيد تا همه آنها سبز باشند. در صورتي كه يكي از آنها قرمز يا نارنجي باشد، از پشتيباني سرويس اينترنتي خود كمك بگيريد.
اختلال تنظيمات DNS: بسياري از اوقات ممكن است در اثر استفاده از وي پي ان، DNSهاي بهم بريزن. در اين حالت لازم است از بخش Network & Internet وارد بخش Network Connections شده و مدل اتصال واي فاي خود را بررسي كنيد. در اين بخش مدل Ethernet اتصال واي فاي خود را درنظر گرفته و و گزينه Change adapter options را انتخاب كنيد. حال بر روي گزينه اتصال خود راست كليك كرده و گزينه Properties را فشار دهيد. حال گزينه Internet Protocol Version 4 را از اين قسمت انتخاب نموده و در قسمت پايين تر، گزينه Properties را بزنيد. در پنجره جديد كه باز مي‌شود، در بخش Use the following DNS server addresses اعدادي كه وارد شده اند را پاك كنيد. همچنين اگر در بخش Alternate DNS server نيز عددي وارد شده آن را حذف نماييد. حال اوكي را بزنيد تا تنظيمات اعمال شده و DNS هاي مشكل ساز شما رفع شوند.
يكي از راهكارهايي كه خود ويندوز براي رفع مشكل متصل شدن به واي فاي براي شما قرار داده است، Network Troubleshooter است. اين قابليت مي‌تواند به شما كمك كند تا بتوانيد وضعيت اينترنت خود را از طريق شاخصه‌هايي كه ويندوز به صورت خودكار آنها را تشخيص مي‌دهد، بررسي نماييد.

پرسش و پاسخ هاي متداول
پرسش و پاسخ‌هاي متداولي كه در زمينه نحوه اتصال لپ تاپ به واي فاي و اينترنت در انتهاي اين مقاله بايد بيان كرد، به شرح زير مي‌باشند:

چه مشكلات ديگري مي‌تواند در روند نحوه اتصال لپ تاپ به واي فاي و اينترنت اختلال ايجاد كند؟
از جمله اين عوامل همچنين مي‌توان به فايروال‌ها و نيز آنتي ويروس‌ها اشاره كرد.

نحوه اتصال لپ تاپ به واي فاي و اينترنت چگونه است؟
براي اتصال لپ تاپ به اينترنت، مي‌بايست از آيكن اتصال در قسمت پايين سمت راست ويندوز در تسكبار استفاده كنيد كه راحت ترين روش ممكن است.

آيا تنظيمات مودم در عدم اتصال به واي فاي موثر است؟
بله؛ عدم تنظيم صحيح دستگاه روتر مي‌تواند منجر به عدم اتصال به سرويس اينترنتي شما شده و مشكلاتي را در آن ايجاد نمايد.

چگونه لپ تاپ را به واي فاي و اينترنت وصل كنيم؟ مشكلات آن چيست؟

نکات مهم قبل از خرید لپ تاپ

قبل از خرید لپ تاپ باید به چند نکته مهم توجه کنید که عبارتند از: 

-    آگاهی از قیمت روز لپ تاپ

-    تعیین نوع کاربری لپ تاپ (از لپ تاپ چه استفاده‌ای می‌خواهید بکنید؟) 

-    انتخاب فروشگاه یا وبسایتی که می‌خواهید از آن خرید کنید. 

 بهترین سایت خرید لپ تاپ

آگاهی از قیمت روز لپ تاپ

آگاهی از قیمت روز انواع لپ تاپ می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد و مانع از آن شود که شما لپ تاپی را با قیمتی گران‌تر از قیمت روزش خریداری کنید. سایت‌های فروش لپ تاپ یا کلا فروشگاه‌های اینترنتی که کارشان فروش لپ تاپ و قطعات کامپیوتر است گزینه خوبی برای اطلاع از قیمت روز لپ تاپ هستند چرا که این سایت‌ها در رقابت با یکدیگر بوده و تلاش‌شان آن است که قیمت کالاهایشان را همیشه در حد قیمت روز یا حتی پایین‌تر از آن نگه دارند.پکیج ویژه آموزش کامل کامپیوتر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.